لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: طالبان بزرگترین سهم را در قدرت می‌خواهند


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان می‌گوید که طالبان از مذاکرات صلح و هرگونه تفاهم سیاسی برآمده از آن، خواستار بزرگترین سهم در قدرت اند.

آقای خلیلزاد روز سه شنبه سوم اگست (۱۲ اسد) در نشست امنیتی نهاد اسپن گفت که جنگ در افغانستان دیگر مشروعیت ندارد و به گفتۀ وی این جنگ برای توازن و تحکیم قدرت میان طرف‌های مختلف درگیر است.

مقام‌های افغان نیز پیش از این بار ها گفته بودند که طالبان به خاطر تصاحب قدرت می‌جنگند.

جامعۀ الازهر مصر، امام کعبه و عالمان دینی سایر کشور های مسلمان به شمول عربستان سعودی و اندونیزیا نیز پیش از این گفته بودند که جنگ طالبان بر ضد حکومت افغانستان هیچ مشروعیت دینی ندارد.

آقای خلیلزاد در نشست امنیتی اسپن گفت: "با توجه به وضعیت نظامی، آنان [طالبان] در حال حاضر، خواستار بزرگترین سهم قدرت در حکومت آینده [در افغانستان] اند."

یک روز پیش از این نشست، آقای خلیلزاد در مصاحبه با صدای امریکا ضمن تاکید بر تفاهم همه‌شمول سیاسی در افغانستان گفت که نه طالبان از راه زور به قدرت رسیده می‌توانند و نه هم حکومت افغانستان می‌تواند که طالبان را محو کند.

پس از آغاز روند خروج قوای خارجی از افغانستان، حملات طالبان شدت یافته است و این گروه بر اساس تخمین نظامیان ارشد امریکایی کنترول مراکز نصف ولسوالی‌های افغانستان را در دست داشته و هم اکنون مراکز سه ولایت عمده –قندهار، هرات و هلمند- را محاصره کرده است.

آقای خلیلزاد با اشاره به وضعیت موجود در افغانستان گفت: "وضعیت بسیار نگران کننده است. طالبان در هفته‌های اخیر با پیشرفت هایی که داشته اند جسورتر شده و از نظر ذهنی خود را برای رسیدن به هدف نزدیک می‌بینند."

وخامت اوضاع امنیتی و تشدید حملات طالبان در افغانستان، این نگرانی را ایجاد کرده است که این گروه با توسل به زور قدرت را در دست خواهد گرفت، اما آقای خلیلزاد هم در مصاحبه با صدای امریکا و هم در نشست امنیتی نهاد اسپن گفت که اگر طالبان بخواهند با زور و توسل به جنگ قدرت را در افغانستان در دست گیرند، از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده و در آن صورت افغانستان یک "دولت مطرود" خواهد داشت.

زلمی خلیلزاد طراح روند کنونی صلح افغانستان است، روندی که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز دوشنبه در جلسۀ مشترک شورای عالی آن کشور از آن به شدت انتقاد کرد و آن را "روند شتابزدۀ وارداتی" و استوار بر "فرضیه های خام" خواند.

رییس جمهور افغانستان گفت: "این روند نه تنها منجر به صلح نشد، بلکه کوشش مشروعیت بخشی به یک گروه متجاوز و شریر و تلاش برای مشروعیت زدایی از صف واحد جمهوریت شد. این روند شک ایجاد کرد. ابهام خلق کرد و محصولش همین وضعیتی است که شما می‌بینید."

یک‌روز پس از این انتقادات آقای غنی، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در تماس تلیفونی با رییس جمهور غنی بر "تعهد قوی و پایدار ایالات متحده به افغانستان" تصریح ورزید.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که آقای بلینکن در صحبت با رییس جمهور غنی خواستار تفاهم سیاسی در افغانستان شده است که همه شمول باشد، به حقوق همه افغان‎ها به شمول زنان و اقلیت‌ها احترام بگذارد، بر اساس آن مردم حق انتخاب رهبر شان را داشته باشند و از استفاده از خاک افغانستان برای حمله بر ضد ایالات متحده و متحدان و شرکای آن جلوگیری کند.

XS
SM
MD
LG