لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: اگر طالبان با زور به قدرت برسند، دولت شان 'مطرود' خواهد بود


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان می‌گوید که هیچ جناح درگیر جنگ در افغانستان نمی‌تواند از طریق نظامی پیروز شود و به گفتۀ وی امریکا به تقویت روند مصالحه و تفاهم سیاسی در افغانستان متعهد است.

آقای خلیلزاد در مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا گفت که اگر طالبان بخواهند با زور و توسل به جنگ قدرت را در افغانستان در دست گیرند، از سوی جامعۀ بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده و در آن صورت افغانستان یک "دولت مطرود" خواهد داشت.

آقای خلیلزاد با اشاره به جنگ‌های داخلی دهۀ ۱۹۹۰ در افغانستان که پس از خروج قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین از افغانستان شعله ور شد، گفت که ایالات متحده اینبار این اشتباه را تکرار نمی‌کند.

با تاکید بر حل معضل افغانستان از ورای تفاهم سیاسی، آقای خلیلزاد گفت که نه دولت افغانستان می‌تواند طالبان را محو کند و نه هم گروه طالبان قادر بر این اند که قدرت را از راه زور گرفته و دولتی داشته باشند که از حمایت اکثر افغان‌ها و جامعۀ جهانی برخوردار باشد.

زلمی خلیلزاد گفت: " اگر برخی از فرماندهان نظامی طالبان تصور می‌کنند که جنگ راه حل است، اشتباه می‌کنند. حتا اگر [طالبان] تمام کشور را تصرف کنند، با مقاومت مردم و مخالفت‌های بین المللی و قطع کمک جامعه جهانی مواجه شده و به یک دولت مطرود مبدل خواهند شد. عاقلانه است که هر دو طرف به گونۀ جدی با هم مذاکره کرده و به سرعت و فوراً به خواسته‌های مردم افغانستان برای رسیدن به یک توافق سیاسی پاسخ دهند.

طالبان در چند هفتۀ اخیر حملات شان را در سرتاسر افغانستان تشدید بخشیده و به گفتۀ مقام‌های نظامی ایالات متحده این گروه اکنون کنترول مراکز نصف ولسوالی‌های افغانستان را در دست دارند و کم از کم در سه ولایت –قندهار، هرات و هلمند- تلاش دارند تا مراکز ولایات را تصرف کنند.

زلمی خلیلزاد با اشاره به توافقنامۀ امریکا-طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در قطر امضا شد، گفت که این توافق با طالبان فرصت را برای مذاکرات بین‌الافغانی فراهم کرد، اما به گفتۀ وی دو طرف از این فرصت با سرعتی که امریکا و مردم افغانستان توقع داشت، استفاده نکردند.

آقای خلیلزاد گفت: "ما همیشه به دنبال راه‌ها و ابزاری استیم که به تسریع مذاکرات کمک کند زیرا راه حلی برای جنگ در افغانستان نمی بینیم. باید یک راه حل سیاسی، یک توافق سیاسی برای صلح پایدار وجود داشته باشد...ما تا رسیدن به این هدف متعهد استیم."

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در یک واکنش کم پیشینه، بحران کنونی موجود در افغانستان را ثمرۀ توافقنامۀ "شتابزده" میان امریکا-طالبان خواند و گفت که این توافق نه‌تنها منجر به صلح نشد، بلکه برای مشروعیت‌بخشیدن به "یک گروه متجاوز" و مشروعیت زدایی از صف واحد جمهوریت کمک کرد.

با اینحال، آقای خلیلزاد گفت که قوای مسلح افغانستان چه از نظر شمار، تجهیزات سنگین، نیروی هوای و قوت‌های خاص بر طالبان برتری دارند. او تلویحاً کاستی رهبری سیاسی و نظامی را در افغانستان عامل وضعیت موجود و دلیل پیشرفت طالبان دانست.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، با اشاره به حضور شمار زیاد رهبران طالبان در خاک پاکستان گفت که نقش و مسوولیت پاکستان در تامین صلح و استقرار ثبات در افغانستان ویژه است تا به گفتۀ وی بر این رهبران طالبان فشار آورده و آنان را به تفاهم سیاسی و دست کشیدن از جنگ وادار کند.

XS
SM
MD
LG