لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: افغانستان با 'آزمون‌های بزرگ' مواجه است


زلمی خلیلزاد در ۲۰ سال گذشته در سه حکومت مختلف از جورج بوش گرفته تا دونالد ترمپ و جو بایدن در پست‌های عمده برای افغانستان ایفای وظیفه کرد
زلمی خلیلزاد در ۲۰ سال گذشته در سه حکومت مختلف از جورج بوش گرفته تا دونالد ترمپ و جو بایدن در پست‌های عمده برای افغانستان ایفای وظیفه کرد

زلمی خلیلزاد یک روز پس از کناره گیری‌اش از سمت نمایندۀ خاص وزارت خارجه‌ٔ امریکا در امور مصالحه‌ افغانستان گفت که آن کشور با "آزمون‌های بزرگ" مواجه است.

آقای خلیلزاد ناوقت سه‌شنبه ۱۹ اکتوبر ( ۲۷ میزان) در یک رشته از تویت‌ها گفته است: "نیروهای امریکایی بیرون شده اند و جنگ برای ایالات متحده پایان یافته است، اما این فصل آخر نیست. افغان‌ها، بشمول اقتصاد و امنیت، آزمون‌های بزرگی در پیش رو دارند."

آقای خلیلزاد در یک تویت جداگانه همچنین گفته است که برای صلح افغانستان و منطقه متعهد باقی مانده است.

آقای خلیلزاد افزود: "من به امکان صلح و رفاه در افغانستان و به سطح گسترده در منطقه متعهد مانده‌ام. این چیزی است که افغان‌ها بیشتر از ۴۰ سال آرمان آن را داشته اند. ایالات متحده در کنار آن‌هاست."

این دپلومات امریکایی‌-افغان‌تبار، در دو تویت جداگانۀ دیگر گفته است که امریکا،‌ جامعۀ جهانی و رهبران افغانستان در تعامل باقی خواهند ماند و تقرر تام وست را منحیث جانشین اش، استقبال کرده و از همکاران وزارت خارجه، دفاع و ادارات استخباراتی ایالات متحده به خاطر پیش برد فعالیت‌های اش در عرصۀ روند صلح افغانستان تشکر کرده است.

کناره‌گیری آقای خلیلزاد از سمت‌اش دو ماه پس از آن صورت گرفت که طالبان بر کابل مسلط شدند و روند تخلیۀ قوای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان توام با هرج و مرج بود.

در جریان روند تخلیه، شاخۀ خراسان گروه داعش حمله انتحاری را در میدان هوایی کابل انجام داد که در اثر آن، ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی افغان کشته و زخمی شدند.

آقای خلیلزاد در دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترمپ به این سمت گماشته شد و پس از ۱۸ماه مذاکره با نمایندگان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر توافق صلح را با طالبان امضا کرد.

خلیلزاد ۷۰ساله در دو دهۀ گذشته سمت‌های مهمی را در حکومت ایالات متحده کار کرده است.

پس از سقوط طالبان در اواخر ۲۰۰۱ میلادی، آقای خلیلزاد منحیث نمایندۀ خاص جورج بوش، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، برای افغانستان تعیین شد. او پس آن به حیث سفیر امریکا در کابل گماشته شد.

آقای خلیلزاد به حیث سفیر ایالات متحده در عراق و سازمان ملل متحد نیز ایفای وظیفه کرد.

XS
SM
MD
LG