لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای فرمانده جدید سپاه پاسداران را برگزید


حسین سلامی (دوم از سمت راست) به صفت فرمانده جدید سپاه پاسداران گماشته شد
حسین سلامی (دوم از سمت راست) به صفت فرمانده جدید سپاه پاسداران گماشته شد

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران حسین سلامی را به صفت فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرد.

گزینش فرمانده جدید سپاه پاسداران درست چند روز پس از آن صورت می‌گیرد ایالات متحدۀ امریکا این نهاد را درج فهرست سازمان‌های دهشت افگن کرد.

جنرال سلامی ۵۹ ساله که پیش از این معاون سپاه پاسداران بود، جانشین محمد علی جعفری می‌شود. جعفری در ۱۱ سال گذشته فرمانده عمومی سپاه پاسداران بود.

خبرگزاری دولتی ایران یا ایرنا این خبر را نشر کرد، اما جزییات نداد که آقای خامنه‌ای به چی دلیلی فرمانده سپاه را تغییر داد.

مدت زمان فرماندهی سپاه مشخص نیست، اما عموماً فرماندهان این نهاد برای مدت ده سال از سوی آیت الله خامنه‎ای به این سمت گماشته شده اند.

بر اساس قانون اساسی ایران، نصب و عزل فرماندهان سپاه، اردو و نیروی انتظامی آن کشور از صلاحیت‌های رهبر جمهوری اسلامی است.

سلامی کیست؟

حسین سلامی در سال‌های اخیر در دفاع از برنامه راکت‌های بالستیک ایران، اظهارات تندی علیه غرب و اسراییل داشت و بارها کشورهای اروپایی را تهدید کرد.

پس از توقف برنامۀ راکتی ایران بر اساس توافق هسته‌ای با غرب، آقای سلامی گفته بود که برای شلیک بیش از ۱۱۰ هزار راکت بر اسرائیل، فقط منتظر دستور است.

پس از تصویب قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسمبر ۲۰۰۶، ایالات متحده نام سلامی را در کنار سایر مقام های سپاه پاسداران شامل فهرست تحریم‌ها کرد.

همچنین نام حسین سلامی از سوی وزارت مالیۀ ایالات متحده در فهرست تحریم‌های مربوط به تروریزم جهانی و سلاح‌های کشتار جمعی آمده است.

XS
SM
MD
LG