لینک های دسترسی

Breaking News

سپاه پاسداران ایران را بشناسید


رژه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
رژه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی در ایران شکل داده شد، نیروی ویژۀ است که مسوول حفاظت از رژیم ایران در برابر تهدیدات داخلی و خارجی می‌باشد.

پس از سرنگونی حکومت شاه در ایران، آیت الله روح الله خمینی، رهبر پیشین ایران، که زیاد به اردوی آن کشور باورمند نبود و آن را وفادار به شاه می‌پنداشت، دستور ایجاد سپاه پاسداران را داد.

سپاه پاسداران در آغاز تنها در داخل ایران فعالیت داشت، اما در جریان تهاجم صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق بر ایران، سپاه به عملیات بیرونی بر ضد عراق آغاز کرد و با بازوی اصلی قوای مسلح ایران مبدل شد.

سپاه پاسداران با بیش از ۱۲۵ هزار نیرو، دارای پنج شاخه اصلی است؛ نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی بحری، نیروی مقاومت یا بسیج و نیروی قدس که زیر چتر نظارتی لوی درستیز عمومی قوای مسلح سپاه فعالیت دارد.

بر بنیاد تحقیقات موسسه رند، از ختم جنگ ایران و عراق تا کنون، سپاه با انعقاد ۷۶۵۰ قرارداد اقتصادی، به منابع گسترده ی مالی دسترسی پیدا کرد که افزون بر پیشبرد برنامه‌های راکتی و هسته‌ای ایران، راه را برای گسترش نفوذ این نهاد در داخل ایران و کشورهای منطقه هموار ساخته است.

سپاه همچنان به جاسوسی و طراحی و اجرای حملات تروریستی در کشورهای عربی و هند نیز متهم شده و ایالات متحده این نهاد را بارها به تمویل و تجهیز گروه‌های تندرو چون طالبان در افغانستان، حماس در فلسطین، حزب الله در لبنان و حوثی ها در یمن متهم کرده است.

اما فعالیت‌های برون مرزی سپاه پاسداران تنها محدود به این کشورها نمانده این نهاد هم اکنون در بیش از ۱۵ کشور جهان فعالیت دارد.

سپاه پاسداران به آیت الله علی خامنه‌ای پاسخگو بوده و شماری از آگاهان امور این نهاد را "دولت در درون دولت" می‌خوانند، نیرویی که در همه بافت‌های نظام ایران ریشه دوانده و کنترول زیاد بر بخش‌های مالی و بانکداری، صنعت نفت و بخش‌های نظامی و استخبارات آن کشور دارد.

همچنان، بخش عمدۀ بودجۀ سالانۀ ایران به سپاه پاسداران اختصاص یافته است و در سال ۲۰۱۸ میلادی بودجۀ این نهاد هفت میلیارد دالر امریکایی بود.

سازمان دهشت افگن

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ هشتم اپریل، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی درج کرد. این نخستین باری است که امریکا قوای نظامی رسمی یک کشور را دهشت افگن قلمداد می‌کند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که هر کسی که با سپاه پاسداران در تعامل باشد، معنی اش "حمایت از دهشت افگنی" خواهد بود.

پس از این اگر شخصیت های حقیقی و حکمی با ایران تعامل خود را حفظ کنند، ممکن با ۲۰ سال زندان محکوم شوند و از ورود آنان به داخل قلمرو ایالات متحده ممانعت صورت بگیرد.

اما منتقدان هشدار داده اند که این اقدام امریکا ممکن مقام های نظامی و استخباراتی ایالات متحده را در میان حکومت های که روابط دوستانه با امریکا ندارند، با اقدام مشابه مواجه کند.

ایالات متحده قبل بر این، ده ها شخصیت حقیقی و حکمی را که به گونه ای با سپاه پاسداران در تعامل بودند، در فهرست سیاه قرار داده بود.

پیش از تصمیم رئیس جمهور ترمپ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هشدار داده بود که اگر ایالات متحده، نام سپاه پاسداران را در فهرست "سازمان‌های دهشت افگن" درج کند، در آن صورت "نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا، دیگرآرامش امروز را نخواهند داشت."

محمد علی جعفری، فرمانده عمومی سپاه پاسداران به سپاه نیوز ایران گفته است که اگر ایالات متحده چنین اقدامی بکند، جمهوری اسلامی نیز اقدام به مثل را در "دستور کار" خود قرار خواهد داد.

XS
SM
MD
LG