لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا سپاه پاسداران ایران را درج فهرست سازمان‌های تروریستی کرد


سپاه پاسداران
سپاه پاسداران

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را رسما در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

این اقدام ایالات متحده بخشی از تلاش امریکا مبنی بر فشار آوردن بیشتر بر ایران پنداشته می شود.

این نخستین بار است که ایالات متحده واحد نظامی یک دولت را به عنوان یک گروه تروریستی شناخته است.

آقای ترمپ در بیانیه‌ای گفته است که "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالانه در تروریزم، به عنوان یک ابزار حکومت‌داری، مشارکت کرده و آن را تامین مالی و ترویج می‌کند."

آقای ترمپ در این اعلامیه گفته است "آنقدر به افزایش فشار مالی و بالا بردن هزینه‌ها بر رژیم ایران به خاطر پشتیبانی آن از فعالیت‌های تروریستی ادامه خواهیم داد تا این که [رژیم جمهوری اسلامی] از رفتار بدخواهانه و قانون‌شکنانه‌اش دست بکشد.

مقام های ایالات متحده گفته اند که این اقدام واشنگتن ایران را بیشتر در انزوا قرار خواهد داد و امریکا با این اقدام برای ایران روشن ساخته است که واشنگتن ادامۀ حمایت تهران از گروه های شورشی را در منطقه شرق میانه تحمل نخواهد کرد.

اما در عین حال، این اقدام ایالات متحدۀ امریکا در مقابل ایران تاثیر گسترده در پالیسی های واشنگتن در منطقه نیز خواهد داشت، زیرا تهران پیش از اعلام رسمی این تصمیم قصر سفید هشدار داده بود که اقدام تلافی جویانه خواهد کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیرون از مرزهای ایران مسوول عملیات نظامی در سوریه، لبنان، عراق، و یمن است. در داخل کشور نیز نیمی از اقتصاد و نیروهای امنیتی و نظامی در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

عربستان سعودی و بحرین نیز در ماه اکتوبر گذشته سپاه پاسداران و مقامات نظامی سپاه قدس را به فهرست گروه‌ها و اشخاص دخیل در تروریسم اضافه کردند

XS
SM
MD
LG