لینک های دسترسی

Breaking News

کیم کارداشیان به خاطر 'نسل‌کشی' خواندن کشتار ارمنی‌ها از بایدن تشکری کرد


کیم کارداشیان، مدل‌ مشهور و میلیادر امریکایی ارمنی‌تبار از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به خاطر "نسل‌کشی" خواندن کشتار ارمنی‌ها تشکری کرد.

در یک اقدام تاریخی، رییس جمهور بایدن روز شنبه گذشته کشتار ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ از سوی امپراتوری عثمانی را "نسل‌کشی" خواند.

کیم کارداشیان در یک پیام در تویتر ابراز امیدواری کرده است که با به رسمیت شناخته شدن این نسل کشی، دیگر قساوت‌های گذشته هرگز تکرار نشود.

حکومت ترکیه به این اظهارات رییس جمهور بایدن واکنش تند نشان داده و سفیر ایالات متحده مقیم انقره را احضار کرده است. وزارت خارجۀ ترکیه گفته است که این اظهارات زخم عمیق را باز کرده و بر روابط انقره-واشنگتن اثر منفی خواهد گذاشت.

در فرجامین روزهای امپراتوری عثمانی و در آستانۀ ایجاد ترکیۀ امروزی، گفته می‌شود که بین یک تا یک و نیم میلیون ارمنی توسط سربازان امپراتوری عثمانی کشته شده اند.

برای چندین دهه، روسای جمهور امریکا به دلیل نگرانی از بدتر شدن روابط با ترکیه، از "نسل‌کشی" نامیدن کشتار ارمنی‌ها توسط امپراتوری عثمانی خودداری کرده بودند. رونالد ریگن، تنها رییس جمهور امریکا بود که این حادثه را نسل‌کشی خوانده بود.

دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده نیز از نسل کشی خواندن کشتار ارمنی‌ها ابا ورزیده بود، اما آن را یکی از "بدترین فجایع" قرن بیستم خوانده بود.

XS
SM
MD
LG