لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: کاربرد تسلیحات کیمیایی از سوی روسیه در اوکراین تهدید 'واقعی' است


ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین می‌گوید که تهدید "واقعی" وجود دارد که مسکو از سلاح‌های کیمیایی در اوکراین استفاده خواهد کرد.

زیلینسکی روز پنج شنبه ۲۴ مارچ (چهارم حمل) در سخنرانی مجازی خود در نشست گروه هفت اقتصاد برتر جهان (جی-۷) روسیه را متهم کرد که بم‌های فاسفورس دار را بر غیر نظامیان در اوکراین استعمال کرده است. او گفت: "تهدید استعمال تسلیحات کیمیایی به پیمانهٔ وسیع توسط روسیه در خاک اوکراین واقعی است."

نگرانی‌هایی وجود دارد که روسیه در پی مقاومت شدید و سرسختانۀ اوکراینی‌ها به استعمال اسلحۀ کیمیایی یا هسته‌ای متوسل خواهد شد.

پیش از این آقای بایدن روز چهار شنبه لحظاتی پیش از آنکه عازم سفر چهار روزه به اروپا شود به خبرنگاران گفت که احتمال کاربرد اسلحۀ کیمیایی از سوی روسیه در جنگ اوکراین "یک تهدید واقعی" است. او گفت که در این مورد با رهبران اروپایی به گونۀ مستقیم صحبت خواهد کرد.

آقای بایدن همچنین گفته است که روسیه ادعا می‌کند که اوکراین تسلیحات کیمیایی و بیالوژیکی دارد. این نشانهٔ واضحی است که پوتین بر استفاده از این دو نوع سلاح غور دارد.

در همین حال ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو امروز پنج شنبه در نشست ناتو از احتمال توسل روسیه به تسلیحات کیمیایی نیز اظهار نگرانی کرده است.

او ضمن هشدار از احتمال توسل روسیه به سلاح‌های کیمیایی در جنگ جاری علیه اوکراین، گفت که چنین اقدامی از سوی نظامیان روسی، روند جنگ در اوکراین را وارد مسیر تازه خواهد کرد.

منشی عمومی ناتو با تاکید بر آمادگی دایم آن ایتلاف نظامی برای دفاع از اعضای خود، هرگونه حمله کیمیایی احتمالی مسکو را "نقض آشکار حقوق بین المللی" خواند و نسبت به "پیامدهای جدی و گسترده آن" هشدار داد.

رهبر اوکراین در سخنرانی خود از ناتو خواست تا کشور ویران شده‌اش را با کمک نظامی همه‌جانبه "نجات" دهد.

او خطاب به رهبران از جمله جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده گفت:"اوکراین برای نجات مردم و شهروندان ما به کمک نظامی بدون محدودیت نیاز دارد. همانطور که روسیه تسلیحات خود را بدون محدودیت بر ما استعمال می‌کند. "

زیلینسکی از ناتو خواست تا جت‌های جنگی پیشرفته‌تر، سیستم‌های دفاع میزایل، تانک‌ها، وسایط زرهی و میزایل‌های ضد کشتی به اوکراین بدهد تا نیروهای این کشور از حالت دفاعی برآمده و حالت تعرضی را اختیار کنند.

او در آستانه اجلاس سران ناتو، جی -۷ و اتحادیه اروپا گفت: " در این سه اجلاس خواهیم دید که چه کسی دوست است، چه کسی شریک است و چه کسی به خاطر پول به ما خیانت می‌کند."

ایالات متحده گفت که متحدان می توانند میزایل‌های ضد کشتی را به تسلیحات اوکراین اضافه کنند. افزون بر آن این کشور یک میلیارد دالر کمک بشردوستانه اضافی را به اوکراین اعلام کرد و گفت که ۱۰۰ هزار پناهنده اوکراینی را می‌پذیرد.

ایالات متحده و متحدانش روز پنجشنبه ۲۴ مارچ تحریم‌های جدیدی را نیز بر ده‌ها شرکت دفاعی روسیه، صدها عضو پارلمان و مدیر اجرایی بزرگترین بانک روسیه وضع کردند.

در همین حال مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه قطعنامه جدید غیرالزامی را تصویب کرد که خواستار توقف "فوری" جنگ روسیه در اوکراین شد.

در یک رای گیری در مقر سازمان ملل در نیویارک، ۱۴۰ کشور به این اقدام رای موافق، ۳۸ کشور رای ممتنع و پنج کشور رای مخالف دادند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تاریخ دوم مارچ نیز چنین قطعنامه را صادر کرده بود.

XS
SM
MD
LG