لینک های دسترسی

Breaking News

قرغیزستان نشرات رادیو آزادی را متوقف می‌کند


مقر رادیو آزادی در پراگ، پایتخت جمهوری چک
مقر رادیو آزادی در پراگ، پایتخت جمهوری چک

محکمه‌ای در قرغیزستان روز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) حکم تعطیلی نشرات رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی را که توسط ایالات متحده تمویل می‌شود، صادر کرده است.

این محکمه در بشکیک، پایتخت قرغیزستان اعلام کرد که به درخواست وزارت فرهنگ این کشور حکم توقف نشرات رادیو آزاتیک را داده است. شعبه محلی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در قرغیزستان به نام رادیو آزاتیک یاد می‌شود.

در بیانیهٔ محکمه آمده است که این حکم بلافاصله اجرایی نیست و ۳۰ روز برای استیناف طلبی مهلت دارد. رادیو آزاتیک گفته است که حکم را قبول ندارد و آن را به چالش خواهد کشید.

رادیو آزاتیک یک رسانهٔ برجسته و برنده جایزه در این کشور آسیای مرکزی است که به گونهٔ منظم از حکومت مستبد انتقاد کرده، در مورد گروه‌های مخالف گزارش می‌دهد و ادعاهای فساد در حکومت را بررسی می‌کند.

جیمی فلای، رییس رادیو آزادی در بیانیه‌ای که توسط این رسانه منتشر شد، گفته است که در برابر این "تصمیم ظالمانه" استیناف طلب خواهد شد.

فلای گفته است : "تاریخ به ما نشان داده که وقتی مردم خواهان اطلاعات واقعی باشند و حکومت آنها را سانسور کند، راه‌هایی برای دسترسی به آن پیدا خواهند کرد."

وزارت فرهنگ قرغیزستان در ماه جنوری اعلام کرد که علیه این نهاد رسانه‌ای به دلیل امتناع از حذف ویدیویی در بارهٔ درگیری سال گذشته بین قرغیزستان و تاجیکستان که حدود ۱۰۰ کشته برجا گذاشت، اقامهٔ دعوا کرده است.

قرغیزستان در مقایسه با سایر کشورهای آسیای مرکزی اندکی بیشتر از آزادی بیان برخوردار است، اما گروه‌های حقوق بشری آنچه را که فشار فزاینده حکومت بر مطبوعات می‌خوانند، تقبیح کرده اند.

XS
SM
MD
LG