لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار ماین‌ها در افغانستان: ۴۵۰ کشته دریک سال


حکومت افغانستان می­‌گوید که شمار قربانیان ناشی از انفجار ماین‌ها و مهات به‌جا مانده از جنگ‌ها از ماه مارچ سال ۲۰۲۰ تا فبروری امسال ۱۵۰۰ تن بوده است که ۸۰ درصد قربانیان آنرا را کودکان تشکیل می دهد.

احمد تمیم عظیمی،‌ سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان با اشاره به شمار بالای قربانیان ناشی از انفجار ماین‌ها به صدای امریکا گفت:" از این میان ۴۵۰ تن جان باخته و ۱۰۵۰ نفر دیگر مجروح و معلول شده اند که ۸۰ درصد قربانیان کودکان اند."

چهام ماه اپریل روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین است و این در حالی است که بر اساس آمار ریاست انسجام و هماهنگی تطهیر ماین هنوز هم ۲.۴ میلیون افغان در معرض خطر ماین قرار دارند.

محمد شفیق یوسفی، رییس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین با اشاره به اینکه ساحات زیادی از قریه‌های افغانستان هنوز هم با ماین‌ها و مهمات انفجار ناشده ملوث است به صدای امریکا گفت: " برنامه ماین پاکی در جریان دو دهه اخیر دست آوردهای خوبی داشته، ساحات زیادی پاک سازی شده و اضافه تر از دو میلیون نوع مختلف ماین­‌ها و مهمات انفجار ناشده را جمع ­آوری و تخریب کرده است، اما هنوز هم خطر جان شهروندان افغانستان را تهدید می‌کند."

آقای عظیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان در مورد روند آگاهی رسانی پیرامون خطرات ماین‌ها و مهمات انفجار ناشده گفت: " تاکنون ما ۲۸ میلیون نفر را به گونه مستقیم و غیرمستقیم آموزش دادیم. این برنامه‌های آگاهی دهی از مکاتب شروع تا نهادهای تحصیلی و تعلیمی جریان دارد و بیش از ۴۰ موسسه ماین پاکی خارجی و داخلی در افغانستان فعالیت می­‌کنند."

بربنیاد معلومات حکومت افغانستان باشندگان بلخ، ننگرهار، فاریاب و ولایات جنوبی مناطقی است که بیشتر از انفجار ماین­‌های به جا مانده از جنگ متاثر شده اند.

آقای عظیمی همچنان اضافه کرد در یک سال گذشته ۹۸ کیلومتر مربع ساحهٔ آلوده به ماین پاک­سازی شده است، اما هنوز ۱۶۰۰کیلومتر مربع مساحت در سراسر کشور ملوث با ماین است.

با اینکه موسسات ماین پاکی نزدیک به دو دهه است که در افغانستان فعالیت دارند و و ساحات زیادی از وجود ماین پاکسازی شد، اما به دلیل ادامهٔ جنگ­‌ها هنوز ساحاتی به ماین آلوده است و به گونهٔ متداوم از شهروندان افغانستان به ویژه کودکان، قربانی می‌­گیرد.

XS
SM
MD
LG