لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ و بایدن در آخرین مناظرۀ انتخاباتی چه گفتند؟


دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر ۲۰۲۰ در ایالات متحده شام پنجشنبه ۲۲ اکتوبر (اول عقرب) در آخرین مناظرۀ انتخاباتی شرکت کردند.

فضای این مناظره که کریستین ولکر، خبرنگار شبکۀ ان بی سی مجری آن بود و در پوهنتون بلمونت شهر نشویل ایالت تنیسی برگزار شده بود، در مقایسه به مناظرۀ نخست دو نامزد که مملو از تنش و مشاجرۀ لفظی بود، اینبار آرامتر بود.

در این مناظرۀ ۹۰ دقیقه‌ای ‌دو نامزد به پرسش‌ها در مورد شش موضوعمهم داخلی ایالات متحده پاسخ ارایه کردند. در آغاز هر موضوع به هر نامزد دو دقیقه وقت داده می‌شد و در این دو دقیقه مایکروفون نامزد رقیب خاموش بود.

همه‌گیری کروناویروس

نخستین بحث در مورد همه‌گیری کروناویروس بود و در این بخش کارکرد آقای ترمپ از سوی رقیب دموکرات وی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

جو بایدن با اشاره به میزان بلند مرگ و میر ناشی از کروناویروس در ایالات متحده گفت: "کسی که مسوول مرگ بیشتر از ۲۲۰ هزار امریکایی است نباید رییس جمهور ایالات متحده باشد."

اما رییس جمهور ترمپ از کارکرد خود در زمینۀ مقابله با این ویروس دفاع کرد و گفت که رهبران خیلی کشورها برای وی به خاطر مهار کردن همه‌گیری مبارکباد گفته اند. آقای ترمپ افزود که واکسین کروناویروس آماده است و تا چند هفتۀ دیگر آمادۀ توزیع خواهد شد.

با اینحال، آقای بایدن گفت که رییس جمهور ترمپ در ماه جنوری آگاه شده بود که کروناویروس خطرناک است، اما به گفتۀ وی پنهان‌کاری کرد و مردم را از آن با خبر نکرد. او گفت که واکسین کروناویروس در زودترین فرصت ممکن تا تابستان سال آینده قابل دسترس خواهد بود.

کروناویروس تا کنون هشت میلیون و ۴۰۵ هزار نفر را در امریکا مبتلا کرده و جان ۲۲۳ هزار امریکایی را گرفته است.

انتخابات امریکا

همزمان با مناظرۀ نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، استخبارات ایالات متحده از حملۀ هکرهای ایران و روسیه به شبکه‌های چندین ایالت امریکا به هدف دخالت در انتخابات ماه نومبر خبر داده است.

جو بایدن به پرسشی در مورد عملکردش با کشورهای مداخله کننده در امور انتخابات امریکا گفت: "هر کشوریکه در امور انتخابات امریکا مداخله کند، بهای آن را خواهد پرداخت."

آقای بایدن، دونالد ترمپ را متهم کرد که نه بر روسیه به خاطر مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا سخت گرفت و نه هم در چندین تماس با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از وی به خاطر اینکه روسیه برای کشتن سربازان امریکایی به طالبان پاداش داده است، سوال نکرد.

اما دونالد ترمپ گفت که هیچ کسی به اندازۀ وی در برابر روسیه سختگیر نبوده است. او گفت که خانوادۀ بایدن از روسیه ۳.۵ میلیون دالر پول دریافت کرده است.

چین و کوریای شمالی

در بحث تعامل ایالات متحده با چین، آقای بایدن گفت که رییس جمهور ترمپ با چین آنگونه که می‌باییست عمل نکرده است، برعکس، آقای ترمپ گفت که حکومت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که جو بایدن معاون ریاست جمهوری بود در برابر چین از گذشت کار گرفتند.

به همین ترتیب، آقای ترمپ گفت که پس از انتخاب وی به صفت رییس جمهور، آقای اوباما برایش گفت که کوریای شمالی بزرگترین مشکل فرا راه ایالات متحده است، اما به گفتۀ وی جنگی در نگرفت. او به دیدارها و روابط خوبش با کیم جونگ اون رهبر کوریای شماری اشاره کرد.

در مقابل، آقای بایدن از دیدارهای رییس جمهور ترمپ با رهبر کوریای شمالی انتقاد کرد و گفت که تنها به شرط عاری سازی کامل شبه جزیرۀ کوریا از وجود تسلیحات هسته‌ای حاضر به ملاقات با رهبر کوریای شمالی است.

تغییر اقلیم، تبعیض نژادی در امریکا، مهاجران غیرقانونی و بدون اسناد مقیم ایالات متحده، اقتصاد و حد اقل دستمزد در امریکا از سایر موضوعات مورد بحث در این مناظره بود.

شرح کامل این مناظره را با ترجمۀ همزمان آن در اینجا تماشا کنید.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به تاریخ سوم نومبر برگزار شود، اما تا حال که ۱۱ روز دیگر به برگزاری انتخابات باقی مانده است، حدود ۴۷ میلیون رای‌دهندۀ امریکایی با استفاده از گزینه‌های رای‌دهی قبل از وقت در مراکز رای‌دهی زودهنگام یا هم ارسال برگه‌های رای از طریق پست، به نامزدان مورد نظر شان رای داده اند.

XS
SM
MD
LG