لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: طالبان برای کسب رسمیت بین المللی به مشروعیت ملی نیاز دارند 


حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در یک مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که درتمام کشورها، داشتن مشروعیت ملی بنیاد رسمیت بین المللی است و طالبان باید نخست برای حکومتداری خویش اساساتی را ایجاد کنند که در آن، اساس نخست، مشروعیت ملی باشد و این مشروعیت یا از طریق انتخابات و یا هم با در نظر داشت وضعیت فعلی در افغانستان، از طریق لویه جرگه به میان آمده می‌تواند.

او افزود که حکومت طالبان باید دارای یک قانون اساسی باشد، حتی اگر این قانون موقت هم باشد.

آقای کرزی علاوه کرد که طالبان به قانون اساسی شاهی افغانستان اشاره کرده اند اما نیاز است که این قانون از طریق یک فرمان نافذ شود و سپس زیر چتر پرچم سه رنگ - سیاه، سرخ، سبز - که قوانین مختلف افغانستان آنرا از طریق جرگه‌ها تایید کرده است، به حکومتداری ادامه دهند.

شرح کامل مصاحبه حسیب الکوزی با حامد کرزی را در اینجا بشنوید:
please wait

No media source currently available

0:00 0:19:42 0:00

پس از آنکه رییس پیشین استخبارات پاکستان، فیض حمید و شماری دیگری از مقامات پاکستانی از افغانستان دیدن کردند و یا هم در دیدار‌های بین المللی با سایر کشور‌ها برای تعامل با گروه طالبان تلاش کردند، در میان افغان‌ها نگرانی‌ها پیرامون دخالت پاکستان در امور داخلی افغانستان افزایش یافت.

رییس جمهور پیشین افغانستان گفت که "پاکستان نماینده افغانستان نیست". او از این کشور همسایه خواست تا از طریق مداخله یا تشوق افراطیت یا تروریزم و یا استفاده از زور نه بلکه از راه یک رابطهٔ متمدن و استوار بر اصول مدنی و روابط بین المللی با افغانستان ایجاد رابطه کند و تلاش نمایندگی از افغانستان را نکنند.

آقای کرزی علاوه کرد: "ما مطمین هستیم که حکومت فعلی، تحریک طالب‌ها در این مورد حساسیت نشان می‌دهند."

طالبان پس از تلسط بر افغانستان در ما اگست تا اکنون دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران نگشوده اند.

حامد کرزی با تاکید بر دسترسی دختران به تحصیل گفت که این "حق انسانی، دینی، ملی، بشری و بین المللی" دختران است.

او اظهار امیدواری کرد که حکومت طالبان هر چه زودتر فرصت تحصیل را به دختران فراهم کند.

XS
SM
MD
LG