لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی: هدف از ملاقات با طالبان، رسمیت دادن به این گروه نیست


دو مقام بلند پایه‌ای امریکایی به آژانس خبری رویترز گفته اند که یک هیات عالی‌رتبه امریکایی برای نخستین بار پس از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و تصرف قدرت توسط طالبان، با نمایندگان این گروه در دوحه دیدار می‌کند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان که برای چندین سال رهبری مذاکرات صلح با طالبان را بر عهده داشت و توافقنامۀ دوحه را با طالبان امضا کرد، شامل این هیات نیست.​

این مقامات به رویترز گفته اند که در ترکیب این هیات که قرار است به تاریخ نهم و دهم اکتوبر با طالبان ملاقات کند، نمایندگان وزارت امورخارجه، اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده و مامورین استخباراتی امریکایی شامل اند.

بر اساس معلومات آنان، این هیات امریکایی بر طالبان فشار خواهند آورد تا به خروج مصوون شهروندان امریکا و افغان‌های که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، ادامه دهند و مارک فررکس، شهروند امریکایی که توسط طالبان اختطاف شده و در اسارت آنان به سرمی‌برد، را دوباره رها سازند.

اولویت دیگر این دیدار این است که به طالبان اذعان گردد که به تعهد شان در قبال اینکه به القاعده و گروهای دهشت‌افگن دیگر اجازه ندهند تا از خاک افغانستان به حیث پناه‌گاه امن استفاده کنند، عمل کنند.

این مقام‌های امریکایی همچنان بر طالبان فشار وارد خواهند کرد که دسترسی افغان‌ها به کمک‌های بشری را بهبود بخشند تا به گفتۀ آنان جلو" انقباض اقتصادی" گرفته شود.

مقامات امریکایی می‌گویند که در ترکیب تیم امریکایی تام ویست، معاون نمایندۀ ویژه وزارت خارجه و سارا چارلس، نمایندۀ بلند پایۀ اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده (USAUD) شامل می‌باشند و از جانب طالبان مقامات کابینۀ سرپرست این گروه در مذاکرات اشتراک خواهند کرد.

یک مقام امریکایی بدون ذکر نامش به رویترز گفت: "این ملاقات در مورد به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت نمی‌باشد. موقف ما واضح است و آن اینکه هر نوع مشروعیت باید توسط عملکرد خود طالبان حاصل شود. آنان باید سابقه پایدار از عملکرد شان را ایجاد کنند."

حضور ۲۰سالۀ نیروهای خارجی از افغانستان با خروج شتابزدهٔ نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور در آخر ماه اگست امسال پایان یافت. پس از تصرف کابل توسط طالبان بیش از ۱۱۲۴هزار نفر، به شمول امریکایی‌ها، افغان‌ها و اتباع کشورهای دیگر در عملیات تخلیه هوایی از افغانستان بیرون کشیده شدند. ولی هزاران افغان که با امریکایی‌ها کار کرده بودند و در خطر آزار و اذیت طالبان قرار دارند، تا هنوز در افغانستان باقی مانده اند.

مشکلات اقتصادی

در حالیکه افغانستان در پرتگاه یک بحران شدید بشری قرار دارد، امریکا و دیگر کشورهای غربی با انتخاب‌های سختی مواجه اند. آنان تلاش می‌ورزند که بدون دادن مشروعیت به طالبان که این گروه در صدد به دست آوردن آن است، زمینه را برای رسانیدن کمک‌های بشری به افغانستان فراهم سازند.

شماری زیادی از افغان‌ها لوازم خانه‌های شان را به فروش می‌‍رسانند تا برای خرید مواد غذایی، پول بدست آورند.

به گفتۀ مقامات بانک جهانی با خروج نیروهای خارجی و دونرهای بین‌المللی، افغانستان قسمت بزرگی از کمک‌های بین‌المللی را که ۷۵ درصد مخارج عمومی آن کشور را تشکیل می‌داد از دست داده است.

در حالیکه دسترسی نهادهای خیریه به بخش‌های از آن کشور که در طول یک دهۀ گذشته دسترسی به آن صورت نگرفته بود، میسر شده است، اما مقام امریکایی گفته اند که در این عرصه مشکل هنوز هم وجود دارد و هیات امریکایی در این مورد با طالبان مذاکره خواهد کرد.

این مقام امریکایی گفت: "در حال حاضر ما با یک سلسله مشکلات واقعی در بخش مسایل مربوط به دسترسی مواجه می‌باشیم. مشکلات در بخش دسترسی بدون مانع کارمندان زن به تمام بخش‌ها وجود دارد." وی افزود که واشنگتن باید طالبان را به پیشرفت در این عرصه متقاعد سازد.

حقوق زنان

د­ر حالیکه طالبان وعده کرده اند که نظر به دور قبلی، حکومت شان بیشتر "همه‌شمول‌ خواهد بود، ایالات متحده به تکرار گفته است که در مورد حکومت جدید طالبان بر اساس عملکرد شان، قضاوت خواهد کرد.

طالبان که حکومت سرپرست شان را ماه گذشته اعلان کردند، پست‌های کلیدی کابینۀ آن به افراد رده بالای این گروه اختصاص داده شده و وزیر داخلۀ آن فردی است که از سوی ایالات متحده منحیث دهشت افگن شناسایی شده است.

در کابینه آنان زنان و هیچ غیرطالب نیز حضور ندارد.

رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا به روز یکشنبۀ هفته گذشته گفت: "عملکرد طالبان تا این دم آنقدر دلگرم‌کننده نبوده است."

مقامات امریکایی نیز گفته اند که "ما بالای طالبان فشاروارد خواهیم کرد که حقوق همه‌ای افغان‌ها، به شمول زنان و دختران را احترام کنند و یک حکومت همه شمول با حمایت وسیع را تشکیل دهند".

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا به روز پنجشنبه هفتۀ گذشته گفت که ایالات متحده از تاریخ ۳۱ ماه اگست و پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تخلیه ۱۰۵ شهروند امریکایی و ۹۵ تن از دارند‌ه‌گان مجوز اقامت دایمی در ایالات متحده را از افغانستان تسهیل کرده است.

وی رقم دقیقی از شهروندان باقیماندۀ امریکایی در افغانستان را ارایه نکرد، ولی گفت که اداره‌اش با ده‌ها تن از امریکایی‌های که تاهنوز در افغانستان می‌باشند در تماس است و این رقم پیوسته تغییر می‌یابد.

XS
SM
MD
LG