لینک های دسترسی

Breaking News

جذب محصلان خارجی در امریکا کاهش یافته است


در حالی که امریکا، کماکان بیشترین تعداد محصلان بین‌المللی را به خود جلب می‌کند، تازه ترین آمارها نشان می‌دهد که این روند در مقایسه با یک دهه اخیر رو به کاهش نهاده است.

گزارش سالانه انستتیوت بین‌المللی آموزش اعلام کرده که میزان جذب محصلان جدید در نهادهای آموزشی امریکا – به ویژه محصلان مقطع لیسانس – ۶.۶ درصد کاهش یافته است.

سهم محصلان بین‌المللی در اقتصاد امریکا، سالانه ۴۲ میلیارد دالر است. آگاهان می‌گویند که هزینه های تحصیل – حدود بیست هزار دالر در سال برای نهادهای آموزشی عامه و بیش از هفتاد هزار دالر در پوهنتون‌های خصوصی – از جذابیت امریکا برای محصلان بین‌المللی کاسته است.

کاترین موریس، سخنگوی انستتیوت بین‌المللی آموزش می‌گوید که ۶۵ درصد محصلان بین‌المللی برای درس خواندن در امریکا از «منابع تمویل‌کننده بین‌المللی» کمک دریافت می‌کنند، در حالی که «بیشتر از نیم تمام محصلان (۵۹ درصد)، با پول‌های شخصی و خانوادگی» درس می‌خوانند.

براساس این آمار، ۸۲ درصد محصلان مقطع لیسانس، از منابع شخصی و خانوادگی پول تحصیل خود را بدست می‌آورند، چون بیشتر آن‌ها شرایط لازم برای دریافت کمک مالی از سوی پوهنتون‌های امریکا را ندارند.

سایر کشورها، با ایجاد پالیسی‌های جذاب‌تر – از جمله کاهش هزینه‌های تحصیل و فراهم کردن امکان اقامت دایمی و یا دادن شهروندی به محصلان - در پی جلب محصلان خارجی هستند.

الن گوودمن، رییس انستتیوت بین‌المللی آموزش می‌گوید «رقابت جدی‌تر شده است. در گذشته، تنها امریکا و بریتانیا در صحنه حضور داشتند. ولی حالا دولت‌ها در پی جلب محصلان بیشتری هستند. امریکا، در یک رقابت واقعی با این کشورها قرار گرفته است.»

​امکان بدست آوردن شهروندی کشورهای میزبان، برای محصلانی که کیفیت زندگی و آموزشی در کشورهای اصلی‌شان قناعت‌بخش نیست امر مهمی تلقی می‌شود.

پالیسی‌ مهاجرت

علاوه بر هزینه‌های هنگفت تحصیل، محصلان بین‌المللی و خانواده‌هایشان گفته اند که فضای سیاسی حاکم بر امریکا نیز برایشان نگران‌کننده است. حکومت رئیس جمهور دونالد ترمپ با وضع پالیسی‌ مهاجرت، روی صدور ویزای تحصیل و چگونگی مدیریت آن‌ها محدودیت وضع کرده است.

رابین لرنر، رییس کنسرسیوم بین‌المللی آموزش تکزاس می‌گوید «اگرچه عوامل مختلفی می‌تواند روی تصمیم‌گیری یک محصل تاثیر بگذارد، ولی فضای سیاسی حاکم که منجر شود محصلان در آن خود را مصون و راحت احساس نکنند، کمکی به وضعیت نمی‌کند.»

ابهام در باره آینده پالیسی‌های مهاجرت در امریکا، برای بسیاری از محصلان نگران‌کننده است. اتفاق می‌افتد که محصلان گاهی از بیم این‌که نتوانند دوباره وارد امریکا شوند، از رفتن به کشورهای‌شان برای بازدید از خانواده و یا اشتراک در یک مناسبت خانوادگی، منصرف می‌شوند.

با آنکه کارشناسان می‌گویند کاهش آمار جذب محصلان جدید در پوهنتون‌های امریکا می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد، ولی کاهش در این آمار، هم‌زمان با اعمال محدودیت‌ بر سفر از هفت کشور عمدتا مسلمان مشاهده شده است که در اوایل سال ۲۰۱۷ از سوی رییس جمهور ترمپ اعلام شد.

نزدیک به دو سال پس از آن، حالا مسولان می‌گویند که محدودیت بر صدور ویزای تحصیل و تبادله محصلان، تنها بر سوریه و کوریای شمالی وضع می‌شود.

منتقدان ولی باور دارند که امنیت ملی امریکا، روی گسترش دموکراسی و معیارهای زندگی امریکایی استوار است، نه در محدود کردن آن.

XS
SM
MD
LG