لینک های دسترسی

Breaking News

لندسی گراهام: تصاحب قدرت توسط طالبان به سود امنیت ملی ما نیست 


لندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه کانگرس ایالات متحده می‌گوید که تصاحب قدرت توسط طالبان به دلیل همدردی این گروه با القاعده و داعش، به سود امنیت ملی ایالات متحده نیست.

او گفت که دیری نخواهد گذشت که ایالات متحده یک بار دیگر از افغانستان تهدید شود.

این در حالی است که گروه طالبان در افغانستان به پیشرفت‌های سریع دست یافته و مراکز شماری از شهرها را در کنترول گرفته اند.

آقای گراهام گفته است که با مقامات نظامی و استخباراتی کنونی و پیشین امریکایی بحث های عمیقی داشته است و به زودی برای کاهش صدمهٔ این وضعیت و در آینده برای حصول اطمینان از این که افغانستان یک بار دیگر به سکوی حملهٔ دیگر ۱۱ سپتمبر مبدل نشود، یک سلسله پیشنهاد را ارایه خواهد کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه بر تصمیم خروج‌ نیروها از افغانستان نیز انتقاد کرده است.

مچ مکانل، سناتور امریکایی دیگر جمهوری‌خواه نیز از جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده خواسته است تا به اعزام دوبارهٔ سربازان بیشتر به افغانستان پس از ضرب الاجل ۳۱ اگست، تعهد کند.

آقای مکانل، پالیسی رییس جمهور بایدن را "بی‌باکانه" خوانده و گفت که اگر حکومت به رهبری بایدن سربازان اضافی به افغانستان نفرستد، القاعده و طالبان ممکن بیستمین سالگرد حملات یازدهم سپتمبر را با آتش زدن سفارت امریکا در کابل تجلیل کنند.

بر اساس توافقنامۀ دوحه امریکا-طالبان، تمام قوای خارجی باید تا اول می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک می‌کردند. اما بر اساس دستور جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر سال جاری تکمیل شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در نخستین سخنرانی‌اش منحیث رییس جمهور به کانگرس گفت: " ما اسامه بن لادن را به کیفر رساندیم و تهدید تروریستی القاعده را در افغانستان تنزیل دادیم. پس از ۲۰ سال تهور و قربانی، زمان آن است که قوای امریکایی از افغانستان به کشورشان برگردند."

رییس جمهور بایدن، هفتهٔ گذشته گفت که از تصمیم‌اش مبنی بر خروج نیروها از افغانستان پشیمان نیست.

در این حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که اکنون مردم افغانستان تصامیم شان خود اتخاذ می‌کنند، زیرا "روزهای اتکا ما به جامعهٔ بین المللی پایان یافته است."

امرالله صالح، معاون نخست ریییس جمهور افغانستان گفته است که حکومت این کشور تصمیم گرفته است که برای تقویت قوای مسلح و مقاومت ملی، از تمامی امکانات استفاده کند.

آقای صالح در یک تویت نوشته است که در نشست امروزی شورای امنیت ملی به ریاست محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان تصمیم اتخاذ شده که در برابر "طالبان تروریست استوار خواهیم ایستاد".

XS
SM
MD
LG