لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۳۰۰۰ قوای امریکایی به کابل اعزام می‌شود


یک طیاره نظامی ایالات متحده هنگام تخلیه در میدان هوایی بگرام
یک طیاره نظامی ایالات متحده هنگام تخلیه در میدان هوایی بگرام

مقام‌های امریکایی روز پنجشنبه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) گفته اند که نخستین بخش قوای بیش از ۳۰۰۰ نفری ایالات متحده که شامل نیروی بحری و اردوی این کشور می‌شود، بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت وارد کابل خواهد شد.

این اقدام ایالات متحده فقط چند هفته قبل از تکمیل روند خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان به طور برق آسا، برخی ولایت‌های آن کشور را یکی پی دیگر به تصرف خود آورده است.

علاوه بر اعزام قوا به کابل، ۱۰۰۰ پرسونل اضافی نظامی ایالات متحده به قطر اعزام می‌شود و از این قوا منحیث مرکز هماهنگی برای تکمیل روند خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان و کمک به متقاضیان ویزه ویژۀ مهاجرت یا ( SIV) کار گرفته می‌شود.

در پهلوی آن، ایالات متحده بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نیروی نظامی خود را به پایگاه هوایی امریکا مستقر در کویت اعزام می‌کند و در صورت وخامت اوضاع در افغانستان، این قوا در حالت آماده باش قرار خواهد داشت.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است که این اقدام امریکا به معنی "رها کردن و تخلیه نیست " و تایید کرد که "حضور اصلی دیپلوماتیک" ایالات متحده در کابل باقی خواهد ماند.

در همین حال، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، روز پنجشنبه ۱۲ آگست (۲۱ اسد) گفت که با در نظر داشت وخیم شدن سریع اوضاع در کابل و اطراف آن، این کار "یک اقدام محتاطانه" است.

به گفته سخنگوی پنتاگون، اعزام قوای بیش از ۳۰۰۰ نفری ایالات متحده برای تامین امنیت سفارت امریکا در کابل و میدان هوایی بین‌المللی کابل یک "ماموریت موقتی" است.

در اوایل هفته جاری، مقام های ایالات متحده گفتند که روند خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان ۹۵ در صد تکمیل شده است، روندی که در اول ماه می سال روان میلادی آغاز شد.

در حال حاضر فقط ۶۵۰ نیروی امریکایی برای تامین امنیت سفارت امریکا در کابل و میدان هوایی بین‌المللی کابل حضور دارند.

با وجودیکه مقام‌های امریکایی تعهد کرده اند تا حکومت افغانستان را در جنگ بر ضد گروه طالبان حمایت هوایی کنند، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که قوای اعزامی امریکا از میدان هوایی کابل عملیات هوایی را بر ضد طالبان انجام نخواهد داد.

سفارت امریکا مقیم کابل صبح پنجشنبه به وقت افغانستان از شهروندان امریکایی نیز خواست تا به صورت فوری افغانستان را ترک کنند و اگر توان پرداخت تکت پرواز را ندارند، برای آنان کمک خواهد شد.

سایر کشورها نیز از شهروندان شان خواسته اند تا افغانستان را هر چه زودتر ترک کنند.

در همین حال، بن والیس، وزیر دفاع بریتانیا، نیز روز پنجشنبه ۱۲ آگست (۲۱ اسد) اعلام کرد که نزدیک به ۶۰۰ نیرو خود را برای "حمایت از حضور دیپلوماتیک خود" به کابل اعزام می‌کند.

وزیر دفاع بریتانیا گفته است که هدف اعزام این قوا این است تا شهروندان بریتانیایی و آنعده از کارمندان پیشین افغان که به خاطر قوای بریتانیایی و یا حکومت آن کشور زندگی شان را به خطر انداختند، از افغانستان بیرون کند.

در عین حال، خبرگزاری اسو شتیدپرس از قول یک مقام کانادایی که نخواست نامش ذکر شود، گزارش داده است که حکومت آن کشور نیز قوای خاص خود را به کابل اعزام می‌کند تا قبل از اینکه سفارت آن کشور در افغانستان مسدود شود، کارمندان اش را به صورت مصوون بیرون کند.

اما این مقام کانادایی مشخص نکرده است که به چه تعداد قوای خاص کانادایی وارد شهر کابل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG