لینک های دسترسی

Breaking News

آستن و باجوه دربارۀ صلح افغانستان صحبت کردند


لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده و قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان در یک تماس تلیفونی در مورد روند صلح افغانستان صحبت کردند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز چهار شنبه ۲۸ اپریل (هشت ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفت که آقای آستن در این تماس تلیفونی بر اهمیت روابط دو جانبه ایالات متحده و پاکستان تاکید کرده و از حمایت پاکستان از مذاکرات صلح افغانستان قدردانی کرده است.

وزیر دفاع امریکا و لوی درستیز پاکستان در مورد اهمیت ثبات منطقه‌ای و تمایل ایالات متحده و پاکستان برای ادامه کار مشترک روی اهداف مشترک در منطقه نیز گفتگو کردند.

در خبرنامه‌ای پنتاگون آمده است که طرفین در باره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز بحث و گفتگو کردند.

بر اساس طرحی که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دو هفته پیش آن را اعلام کرد، قرار است روند خروج حدود ۲۵۰۰ نظامی باقیماندۀ امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می آغاز شود و تا ۱۱ سپتمبر سال روان تکمیل شود.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان روز سه شنبه ۲۷ اپریل در یک جلسه استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده نقش پاکستان را در روند صلح افغانستان "ویژه" خواند و گفت که واشنگتن از مقام های پاکستانی خواسته است تا از "نفوذ قابل توجه" شان بر طالبان به خاطر کاهش خشونت‌ها استفاده کنند.

او گفت: "رهبران پاکستان آشکارا و به مقام‌های امریکایی تاکید کرده اند که از به قدرت رسیدن طالبان از راه نظامی حمایت نمی‌کنند. به باور من، رهبران پاکستان این را درک می‌کنند که با بروز یک جنگ داخلی گسترده تر [در افغانستان]، نه تنها افغانستان بلکه پاکستان نیز با پیامد های سنگین آن روبرو خواهد شد."

مقام‌های افغان و امریکایی همواره تاکید کرده اند که پاکستان نفوذ قابل ملاحظه بر گروه طالبان دارند و باید از نفوذ خود برای کشاندن طالبان به مذاکرات و تامین صلح دایمی در افغانستان کار گیرد.

با اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نگرانی ها در مورد تشدید ناامنی‌ها و افزایش خشونت طالبان پس از خروج نظامیان خارجی، بیشتر شده است.

اما روز گذشته محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفت که پس از خروج قوای خارجی، کشورش به انزوا نمی­‌رود و به گفتۀ وی فصل جدیدی از روابط میان افغانستان و جهان در حال شکل‌گیری است.

در همین حال وزیر خارجه ایالات متحده امریکا نیز ناوقت روز سه شنبه در یک مصاحبۀ اختصاصی با تلویزیون سی‌­ان‌­ان وقوع جنگ داخلی در افغانستان را پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور، یک "سناریوی احتمالی" خواند، اما تاکید کرد که هیچ جناحی در افغانستان به آن علاقمند نیست.

XS
SM
MD
LG