لینک های دسترسی

Breaking News

باشندگان میرامور دایکندی هشت کیلومتر جاده ساختند


صدها تن از باشندگان چند قریهٔ دور دست ولسوالی میرامور ولایت دایکندی در یک اقدام دسته جمعی، حدود هشت کیلومتر سرک را که چندین قریه را باهم متصل می‌کند با بیل و کلنگ احداث کردند.

آنان از یک سال بدینسو در تلاش ساخت این جاده اند تا قریهٔ نالج ولسوالی میرامور دایکندی و هزاران خانوادهٔ اطراف این روستا برای نخستین‌بار صاحب سرک شوند.

پیش از این نیز مردم محل در برخی ولسوالی‌های دایکندی، ساختمان‌های کلنیک و مکتب را به صورت رضاکارانه ساخته اند.

باشندگان این قریه در ولسوالی میرامور می‌گویند که تا کنون قادر به ساخت نزدیک به هشت کیلومتر این جاده شده اند اما حکومت با آنان هیچ کمکی نکرده است.

آنان امیدوارند که پس از اکمال این جاده، بیماران را به جای انتقال دادن با مرکب و چهار چوب بر روی شانه‌های شان، با موتر به مراکز صحی منتقل کنند.

رضا محمدی، یک تن از باشندگان قریهٔ نالج ولسوالی میرامور دایکندی می‌گوید:"ما از سال گذشته کار ساخت این سرک را به خواست مردم اقدام کردیم و انشاالله به زودترین فرصت آن را به پایان خواهیم رساند."

خادم، رییس شورای انکشافی قریهٔ نالج با اشاره به بی‌توجهی دولت برای ساخت جاده می‌گوید:" سرک، اشد ضرورت از این مردم بوده و سال‌های سال آرزوی مردم بود که سرک شان ساخته شود اما مورد توجه هیچ فرد و نهادی قرار نگرفت و من خودم مردم را تشویق کردم که این سرک را کار کنند تا یک الگو شود برای مردم که خودشان کار کنند و سر پای خود استاد شوند."

در حال حاضر روزانه حدود ۱۳۰۰ نفر از باشندگان محل با وسایل ابتدایی چون بیل و کلنگ برای ساخت این جاده کار می‌کنند.

آنان می‌گویند که از این جاده باشندگان بیش از ۱۲ قریه استفاده خواهند کرد.

مقام‌های محلی دایکندی از این اقدام باشندگان ولسوالی میرامور، استقبال کرده و می‌گویند که اکثریت ولسوالی‌های این ولایت سرک و راه‌های مناسب ندارد.

عارف یاسا، ولسوال میرامور به صدای امریکا گفت :"نیازمندی مردم در ولسوالی میرامور، بی‌نهایت زیاد است.پنج ماه راه‌های مواصلاتی مردم در فصل زمستان، مسدود است و نیاز به همکاری دارند اما مردم سخت نسبت به آینده امیدوارند و در کنار دولت و حکومت شان کار می‌کنند."

این جاده از مناطق کوهستانی و پر خم و پیچ ولسوالی میرامور می‌گذرد.

دایکندی در مرکز افغانستان از ولایات کوهستانی و کم انکشاف یافتهٔ این کشور است. به گفتهٔ باشندگان این ولایت، حکومت در طی دو دههٔ اخیر، کمتر برنامه‌های انکشافی و نو سازی را در بخش جاده سازی در این ولایت انجام داده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG