لینک های دسترسی

Breaking News

شاعر امریکایی جایزهٔ نوبل ادبیات را گرفت


لوویس گلوک، شاعر امریکایی برنده جایزهٔ نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ شناخته شد.

متس مالم، منشی اکادمی سویدن گفت که این خبر روز پنجشنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان) صبح وقت به وقت امریکا به خانم گلوک اعلام شد. او از این خبر"متعجب و خوشحال" بود.

خانم گلوک که استاد در پوهنتون ییل می‌باشد، ۷۷ سال داشته و اولین بار در سال ۱۹۶۸ اثری به نام "نخست زاده (Firstborn)" از وی نشر شد و سپس به عنوان یکی از برجسته ترین شاعران ادبیات معاصر امریکا عرض اندام کرد.

اکادمی سویدنی که جوایز نوبل را تفویض می‌کند در باره اشعار خانم گلوک گفت که شعر او با "تلاش برای شفافیت" مشخص می شود و تمرکز بالای دوران کودکی، زندگی خانوادگی و روابط نزدیک بین والدین و خواهران و برادران دارد.

در بیانیهٔ اکادمی آمده است: "در شعرهای خود ، او به آنچه که از رویاها و خیالاتش باقی مانده گوش می‌دهد و هیچ کس در مقابله با توهمات نفس، سخت‌تر از او نمی‌تواند باشد."

جایزۀ نوبل در بخش‌های طب، فزیک، کیمیا، ادبیات و صلح به خواست الفرد نوبل، یک صنعتکار ثروتمند سویدنی و مخترع دینامیت ایجاد شد. نخستین جایزۀ نوبل در سال ۱۹۰۱ درست پنج سال پس از مرگ نوبل تفویض شد.

جوایز نوبل فزیک کیمیا و طب در اوایل هفته جاری اهدا شد و قرار است برندۀ جایزه نوبل صلح روز جمعه اعلام شود.

جایزۀ نوبل فزیک امسال به سه فزیک‌دانی داده شد که در زمینۀ شناسایی سیاه‌چاله تحقیق کرده بودند.

جایزۀ نوبل ۲۰۲۰ کیمیا به امانویل شارپانتیه از فرانسه‌ و جنیفر دودنا از ایالات متحده بخاطر اختراع آنان برای بازنویسی کودهای جنتیکی که زمینه را برای شیوه‌های جدید درمان سرطان فراهم و امیدهایی را برای درمان بیماری‌های ارثی ایجاد کرده است، اهدا شد.

کمیتۀ جوایز نوبل روز دوشنبه هاروی التر و چارلس رایس امریکایی و مایکل هوگتن بریتانیایی را به خاطر کشفیات شان در شناسایی ویروس هپاتیت سی برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و طب اعلام کرد.

برندگان جوایز نوبل امسال افزون بر مدال طلا حدود ۱.۱ میلیون دالر نیز دریافت می‌کنند.

به دلیل شیوع کروناویروس، برندگان جوایز نوبل امسال در سال ۲۰۲۱ دعوت خواهند شد تا در کنار برندگان سال ۲۰۲۱ جشن بگیرند.

XS
SM
MD
LG