لینک های دسترسی

Breaking News

لوکاشینکو: در صورت حملهٔ اوکراین 'فوراً' پاسخ خواهیم داد


الکساندر لوکاشینکو، رییس‌جمهور بلاروس روز شنبه دوم جون ( ۱۱ سرطان) گفت که اردوی کشورش میزایل‌هایی را که از خاک اوکراین شلیک شده بودند، رهگیری و سرنگون کرده و متعهد شد که به هر حمله دشمن "فوراً" پاسخ دهد.

خبرگزاری دولتی بلتا بلاروس به نقل از لوکاشینکو نگاشته است: "ما تحریک می‌شویم. باید به شما بگویم که حدود سه روز پیش یا شاید بیشتر، آنها از اوکراین تلاش کردند که اهداف نظامی در بلاروس را هدف قرار دهند."

این در حالی است که ‌مقامات اوکراینی روز شنبه ۲۵ جون (‌۴ سرطان)‌ گفتند که بلاروس بر خاک اوکراین حملات گسترده‌ای راکتی را انجام داده است.

مقامات نظامی اوکراین با نشر اعلامیه‌ای گفتند که حدود ۲۰ راکت از خاک بلاروس بر مناطق شمالی این کشور پرتاپ شده است. در این اعلامیه همچنین گفته شده بود که این حملات تاسیسات شهری را هدف قرار داده است.

اما لوکاشینکو روز شنبه این ادعا را تکذیب کرد و گفت که کشورش به دنبال مداخله در درگیری بین روسیه و اوکراین نیست.

او گفت که کشورش قصد جنگ در اوکراین را ندارد: "ما فقط در یک مورد می جنگیم. اگر شما... وارد سرزمین ما شوید، اگر مردم ما را بکشید، ما پاسخ خواهیم داد."

بلاروس، نزدیکترین متحد روسیه،‌ در جنگ اوکراین به گونهٔ رسمی دخیل نیست، اما در جریان نخستین هفته‌های تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ حمایت لوژستیکی برای مسکو فراهم کرد که در نتیجهٔ آن با تحریم‌های غرب مواجه شد.

انفجارها در بلگراد

در همین حال مقامات روسی روز یکشنبه سوم جون (۱۲ سرطان) گفتند که در اثر وقوع چندین انفجار در شهر بلگراد روسیه کم از کم سه نفر کشته و ده‌ها ساختمان مسکونی آسیب دیده اند.

ویاچسلو گلدکوف، والی بلگراد در صحفهٔ تلگرام خود نوشته است که در این انفجارات حد اقل ۱۱ اپارتمان و ۳۹ منزل رهایشی آسیب دیده و پنج منزل کاملاً تخریب شده است.

تاکنون این گزارش به گونهٔ مستقل تایید نشده و اوکراین هم در مورد واکنشی نشان نداده است.
بلگراد شهری با ۴۰۰ هزار جمعیت در ۴۰ کیلومتری مرز اوکراین موقعیت دارد.

از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری، گزارش های متعددی از حملات به بلگراد و سایر مناطق هم مرز با اوکراین گزارش شده است که مسکو کیف را به آن متهم کرده اما اوکراین آن را رد کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری فرانس پرس و رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG