لینک های دسترسی

Breaking News

روسای جمهور فرانسه و تاجیکستان در مورد افغانستان صحبت کردند


امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه و امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان امروز چهارشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان‌) در پاریس ملاقات و در مورد مسایل افغانستان گفتگو کردند.

آقای مکرون قبل از آغاز گفتگو به خبرنگاران گفت: "ما با رییس جمهور در مورد مساعدت فرانسه به تاجیکستان برای ثبات اوضاع (در افغانستان) صحبت خواهیم کرد."

آقای مکرون تعهد کرد که کشورش دولت تاجیکستان را در مقابل خطرات احتمالی از جانب طالبان در افغانستان کمک خواهد کرد.

دعوت فرانسه از آقای رحمان در کاخ الیزه در پاریس نشانه مهمی است که فرانسه معتقد است کشورهای منطقه می‌توانند در بحران افغانستان نقش ایفا کنند.

تاجیکستان که بیش از۱۳۵۷کیلومتر مرز با افغانستان دارد، بار بار نگرانی خود را در مورد جنگ و ناامنی در افغانستان و گسترش و نفوذ دهشت افگنان از این کشور به تاجیکستان ابراز کرده است.

امام علی رحمان از سال‌ها به این سو مواضع سختگیرانه‌ای علیه اسلامگرایان تندرو و سرکوب جنبش‌های اسلام‌گرا در داخل کشور خود دارد، تا حدی که این امرموجب نگرانی فعالان حقوق بشری شده است.

آقای مکرون به رییس جمهور تاجیکستان گفت: "ما از نقش، تعهد و تقاضای شما که تغییرات در منطقه عوامل ثبات [در منطقه] است، استقبال می کنیم."

رییس جمهور فرانسه افزود که نباید "هیچ گونه سازشی با گروه های تروریستی و همچنین ارزش‌هایی که ما از آنها دفاع می‌کنیم، به ویژه حرمت زنان" صورت گیرد.

آقای رحمان از ایجاد گروه های تروریستی در مرزهای جنوبی این کشور ابراز نگرانی کرده و گفت که کشورش فرانسه را "شریکی قابل اعتماد" خود در اروپا می داند.

در حال حاضر فرانسه و تاجیکستان دو کشوری اند که مخالفت شدید خود را علیه دولت امارت اسلامی طالبان در افغانستان آشکارا اعلام کرده‌اند. هر دو کشور پیشتر گفته‌اند که رژیم طالبان را به خاطر رفتار این گروه در برابر زنان و فراگیر نبودن حاکمیت شان به رسمیت نمی‌شناسند.

در حالی که دیگر کشورهای همسایه، از جمله اوزبیکستان، مدتها پیش با طالبان ارتباط برقرار کرده است، مقامات تاجیکستان از برقراری هرنوع ارتباطی به طالبان خودداری کرده اند.

پیش از این نیز آقای رحمان گروه طالبان را به کوتاهی در انجام تعهدات شان به ایجاد یک نظام با پایه‌های وسیع متهم کرده و گفته بود که اگر حکومت افغانستان همه‌شمول نباشد و از تمام‌ اقشار و گروه‌های آن کشور نمایندگی نکند، دوشنبه آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

XS
SM
MD
LG