لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه و بریتانیا خواستار ایجاد 'ساحه مصوون' در کابل اند - مکرون


امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه گفته است که فرانسه و بریتانیا در نظر دارند که طرح ایجاد "ساحۀ مصوون" در کابل را که زیر ادارۀ ملل متحد باشد، به شورای امنیت این سازمان پیشکش کند.

آقای مکرون که سرگرم دیدار از عراق است، روز یکشنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) گفت که پاریس و لندن به منظور تداوم "عملیات بشردوستانه" این طرح را در نشست روز دوشنبه شورای امنیت ملل متحد در مورد بحران افغانستان، پیش‌کش خواهند کرد.

به باور رییس جمهور فرانسه، چنین طرحی از یک سو فشار را بر طالبان حفظ کرده و از سوی دیگر جامعۀ جهانی را حسابده خواهد نگهداشت.

تا کنون رونش نیست که آیا ساحۀ مصونی که فرانسه و بریتانیا پیشنهاد آن را می‌کنند، با برنامۀ "تخلیۀ تدریجی هدفمندانه" که رییس جمهور مکرون روز شنبه در مورد آن صحبت کرد، ربط دارد یا خیر.

رییس جمهور مکرون در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت که فرانسه سرگرم تماس‌ها با نمایندگان طالبان در قطر است تا عملیات تخلیۀ افغان‌هایی که شامل فهرست فرانسه است، پس از خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان ادامه یابد. قرار است روند تخلیۀ نظامی ایالات متحده از افغانستان به تاریخ ۳۱ اگست سال روان پایان یابد.

آقای مکرون در مصاحبه با یک رسانۀ فرانسه‌ای زبان گفت که یک احتمال این است که افرادی که در فهرست تخلیه شامل اند از بخش ملکی میدان هوایی کابل یا هم از یکی از کشورهای همسایۀ افغانستان به دیگر کشورها منتقل شوند.

فرانسه شامگاه جمعه ۲۷ اگست پروازهای تخلیۀ نظامی خود را از افغانستان متوقف کرد. فرانسه در دو هفتۀ گذشته در مجموع ۲۸۳۴ نفر را به بیرون از افغانستان انتقال داد که بیشتر آنان افغان‌های آسیب‌پذیر بودند.

XS
SM
MD
LG