لینک های دسترسی

Breaking News

خروج بریتانیا از افغانستان؛ جانسن استقبال و مقامات بریتانیایی انتقاد کردند


حکومت بریتانیا پس از اعلام تکمیل شدن روند خروج آن کشور از افغانستان و ترک صدها شهروند افغان که واجد شرایط تخلیه از کشورشان بودند، با انتقادات شدید مواجه شد.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا پس از آن که کشورش ۱۵۰۰۰ نفر را در دو هفتهٔ گذشته از افغانستان بیرون کرد، امروز ۲۹ اگست (هفت سبنله) از این ماموریت تمجید کرد و گفت که نظیر آن قبلاً مشاهده نشده بود.

بریتانیا روز شنبه پایان ماموریت تخلیۀ نظامی خود از افغانستان را اعلام کرد. بر اساس گزارش‌ها، آخرین گروه نظامیان و دپلومات‌های بریتانیایی که برای پیشبرد عملیات تخلیه در افغانستان باقی مانده بودند، امروز (۲۹ اگست) به کشورش شان برگشتند.

اما مقامات برحال و پیشین حکومت بریتانیا بر ناکامی حکومت انتقاد کرده و گفتند که افغان‌های بیشتری نجات یافته می‌توانستند.

روزنامهٔ آبزرور بریتانیا از یک منبع نقل کرده که گفته است هزاران ایمیلی که از سوی اعضای پارلمان و موسسات خیریه به وزارت خارجه فرستاده شده بود و در آن در مورد افغان‌هایی ذکر شده بود که زندگی شان در معرض خطر قرار دارد، اصلاً باز نشده و خوانده نشده است.

روزنامهٔ‌ آبزرور گفته است که تنها هفتهٔ گذشته در حساب ایمیل وزارت خارجهٔ بریتانیا که به همچو قضایا اختصاص داده شده بود، ۵۰۰۰ ایمیل موجود بود که هیچ خوانده نشده بود.

این روزنامه گزارش داده است که مقامات وزارت خارجه حتا نمی‌دانند که چه تعداد افغان‌ها را رها کرده اند، زیرا آنان ایمیل ها را نخوانده اند.

اما وزارت خارجهٔ‌ بریتانیا گفته است که کارمندان آن وزارت برای رسیدگی به ایمیل‌ها هفت روز هفته به گونهٔ ۲۴ ساعته کار می‌کرده اند.

دامینیک راب، وزیر خارجهٔ بریتانیا، در زمانی که گروه طالبان کنترول کابل را در دست گرفتند، در رخصتی به سر می‌برد و به دلیل لغو نکردن تعطیلات و برنگشتن به وظیفه، از قبل مورد انتقادات شدید قرار گرفته بود.

روزنامهٔ‌ سندی تایمز بریتانیا به نقل از یک وزیر این کشور نامی از وی گرفته نشده نوشته است که "فکر می‌کنم می‌توانستیم ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر دیگر را به بیرون از افغانستان انتقال دهیم".

این وزیر همچنان بر آقای راب انتقاد کرده و گفته است که او برای ایجاد روابط با سایر کشورها هیچ کاری را انجام نداد؛ کشورهایی که افغان‌ها می‌توانستند از طریق آن وارد بریتانیا شوند.

وزیر خارجهٔ بریتانیا نیز گفته است که وضعیت افغانستان "دوای تلخی بود که باید بلعیده می‌شد".

او افزوده است که برای رسیدگی به رژیم طالبان، بریتانیا باید یک ایتلاف گسترده‌ای را ایجاد کند که قدرت‌های بین المللی و منقطه‌ای و سایر اعضای شورای امنیت ملل متحد، به شمول کشورهایی که بریتانیا با آنان روابط خوب ندارد، در آن موجود باشند.

XS
SM
MD
LG