لینک های دسترسی

Breaking News

متیس: در پلان نظامی برای افغانستان، تعهد ناتو ضروریست


جیم متیس: ستراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان تحت غور قرار دارد، اما مهم است که در عوض عجله کردن، کار بدرستی صورت گیرد
جیم متیس: ستراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان تحت غور قرار دارد، اما مهم است که در عوض عجله کردن، کار بدرستی صورت گیرد

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته است که در حالی نهایی سازی پیشنهادات مبنی بر ستراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان بوده، اما افزده است که در این راستا به تعهد و تصمیم متحدین پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو منتظر است.

انتظار میرود که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، قبل از شرکت در نشست ناتو به تاریخ ٢٥می، تصمیم نهایی خود را در مورد ماموریت نظامیان امریکایی در افغانستان اعلام کند. اما وزیر دفاع این کشور گفته که "در اتخاذ تصامیم نهایی، این موضوع با متحدین ما شریک ساخته میشود. ما بدون تعهد متحدین خود، تصمیم نهایی را نخواهیم گرفت."

وزیر دفاع ایالات متحده همچنان افزوده که ستراتیژی جدید نظامی امریکا برای افغانستان تحت غور قرار دارد، اما مهم است که در عوض عجله کردن، کار بدرستی صورت گیرد.

وزارت دفاع امریکا در پلان دارد که بر اساس ستراتیژی جدید نظامی اش و برای شکستاندن بن بست طولانی در برابر طالبان، حدود سه الی پنج هزار سرباز اضافی را به افغانستان بفرستد.

تعهد ناروی

تقاضا امریکا مبنی بر کسب حمایت متحدین ناتو برای ستراتیژی جدید نظامی این کشور در حالی صورت میگیرد که ان مری ایرکسن سرساید، وزیر دفاع ناروی، در دیدار اش با وزیر دفاع ایالات متحده، از ادامۀ تعهد درازمدت اش برای افغانستان تاکید کرد.

در دیدار که روز گذشته میان وزرای دفاع هردو کشور در واشنگتن صورت گرفت، خانم سرساید، در همسویی با آقای متیس گفت "ما با متحدین خود یکجا به افغانستان رفته ایم و یکجا از آنکشور بیرون خواهیم شد" و اضافه کرد که این کار بستگی به اقدامات بعدی ناتو خواهد داشت.

ایالات متحده در حالی روی ستراتیژی جدید نظامی اش به افغانستان کار میکند، که ینس ستولتنبرگ، سازمان ناتو، هفتۀ گذشته گفت که این سازمان درخواست اعزام چند هزار سرباز دیگر را به افغانستان بررسی می کند و تصمیم نهایی در مورد مقیاس و وسعت ماموریت ناتو در افغانستان تا چند هفتۀ آینده اعلام خواهد شد.

به گفتۀ آقای ستولتنبرگ، این سربازان در عملیات های محاربوی نه بلکه از آنان در ماموریت آموزش، معاونت و مشاورت به قوای امنیتی و دفاعی افغان کار گرفته خواهد شد.

در حال حاضر، حدود پنج هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور داشته که مشغول مشوره و آموزش دهی به سربازان افغان میباشند.

XS
SM
MD
LG