لینک های دسترسی

Breaking News

فضل الرحمان: تحریک تحفظ پشتون‌ها گروه دهشت افگن است، داور: نیست


محسن داور و مولانا فضل الرحمان
محسن داور و مولانا فضل الرحمان

مولانا فضل الرحمان، رهبر گروه جمعیت علمای اسلام پاکستان که از تظاهرات اخیر تحریک لبیک پاکستان حمایت کرده است، تحریک تحفظ پشتون‌ها را یک گروه تندرو و دهشت افگن خواند.

این رهبر مذهبی پاکستانی که در حمایت از گروه تندرو تحریک لبیک سخنرانی می‌کرد گفت: "اگر در داخل یک کشور مانند تحریک تحفظ پشتون‌ها یک تنظیم قوم‌پرست، تندرو و دهشت افگن می‌تواند رشد کند، پس برای یک گروه مذهبی چرا فرصت مساعد نیست؟"

تحریک لبیک پاکستان یکی از گروه‌های تندروی است که تظاهرات خشونت‌ آمیز در پاکستان را راه اندازی کرده است.

این اظهارات مولانا فضل الرحمان با واکنش‌های تندی در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد. در این میان، محسن داور، عضو پارلمان و یکی از رهبران تحریک تحفظ پشتون‌ها گفت که این تحریک هیچ‌ زمانی دست به خشونت‌ نه زده است بلکه این مولانا فضل الرحمان است که از خونریزی و کشته شدن پشتون‌ها سود برده است.

او در یک تویت نوشته است: "این بی‌شرمی در الفاظ نمی‌گنجد. با وجود قتل‌عام در خرقمر، با وجود زندانی شدن علی وزیر و سایر رویداد‌ها، تحریک تحفظ پشتون‌ها به خشونت توسل نجسته است."

او گفته است که مولانا باید واضح بسازد که چرا در نشست‌هایش بیرق‌های طالبان برافراشته بوده است.

آقای دوار نگاشته است که این رهبر مذهبی از تحریک تحفظ پشتون‌ها به این دلیل نفرت دارد که "ما نمی‌گذاریم که یک بار دیگر خون پشتون‌ها را بفروشد".

او همچنان نوشته است که گروه جمعیت علمای اسلام مولانا فضل الرحمان از پیشتازان کشت خونخوار دهشت افگنی در پشتونخوا است که از آن سود سیاسی و شخصی برده است.

مولانا فضل الرحمان از رهبران مذهبی پاکستان است که جهاد در افغانستان را مشروع می‌داند و جنگ گروه طالبان را در افغانستان توجیه می‌کند.

او در یکی از کنفرانس‌های خبری گفته بود: " جنگ دفاعی (طالبان) را که علیه حضور قوای خارجی در افغانستان جریان دارد جایز میدانیم."

تحریک تحفظ پشتون‌ها از چند سال است که برای کسب حقوق و آزادی‌های پشتون‌ها در پاکستان عدالت‌خواهی می‌کند.

پشتون‌ها حدود ۱۵ در صد جمعیت ۲۲۰ میلیونی پاکستان را تشکیل می‌دهند و برخی از گروه های حامی این اقلیت قومی، به شمول تحریک تحفظ پشتون‌ها، نیرو های نظامی پاکستان را به سرکوب و بدرفتاری با پشتون‌ها در این کشور متهم می‌کنند؛ ادعای که اردو و حکومت پاکستان آنرا رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG