لینک های دسترسی

Breaking News

بازدید سناتوران سرشناس امریکایی از افغانستان


بازدید سناتوران سرشناس امریکایی از افغانستان
بازدید سناتوران سرشناس امریکایی از افغانستان

حامد کرزی، با سناتور جان مککین، در حالیکه سفیر ایالا ت متحده و جنرال دیود پتروییس نیز حاضر بودند، شام یکشنبه در قصر ریاست جمهوری در کابل ملاقات کرد.

حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان با سناتور جان مککین، در حالیکه سفیر ایالا ت متحده، کارل آیکیبیری و جنرال دیود پتروییس نیز حاضر بودند، شام یکشنبه در قصر ریاست جمهوری در کابل ملاقات کرد.

دو جانب در مورد روابط ستراتیژیکی بین دو کشور، وضع افغانستان و منطقه و ادامه کمک های امریکا به مردم افغانستان صحبت نمودند.

طبق گزارش خبر نگار ما نثار حارس از کابل، جان مککین در پایان سفر خود به روز دوشنبه در یک کنفرانس کوتاه خبری در میدان هوائی بین الملی کابل به خبر نگاران گفت که "افغانستان به کمک های بیشتری ضرورت دارد، تا این کشور بار دیگر به سوی بحران کشانیده نشود."

سناتور جان مککین که رهبری این هیئت سه نفری مجلس سنای امریکا را به عهده دارد به خبرنگاران گفت، تعیین جدول زمانی برای خروج نیرو ها از افغانستان ممکن است منجر به افزایش تحرکات مخالفین گردد. او گفت، "پیش از انکه ما وظیفه خود را انجام نداده ایم، نباید به دشمنان خود این را اظهار کنیم که ما از افغانستان بیرون میشویم. ما باید پیام واضحی داشته باشیم که خروج عساکر ما در اواسط سال آینده تنها با وضعیتی ارتباط میگیرد که در همان وقت چه رخ خواهد داد. من مطمئن هستم که ما اکنون در حال پیشرفت هستیم و همچنان در همان موقع و در همان وقت نیز یه پیش خواهیم رفت."

جان مککین گفت مردم از طالبان و اداره ضعیف در قندهار شکایت داشته و خواستار اصلاحات جدی در ادارات دولتی و همچنان بهبود وضعیت امنیتی در آن ولایت گردیدند. او گفت، "زمانیکه ما با مردم قندهار دیدار داشتیم آنها میگفتند که سی در صد مشکلات را طالبان ایجاد میکنند و هفتاد در صد مشکل دیگر را موجودیت یک اداره ضعیف تشکیل داده است."

سناتور جان مککین گفت اگر ما در قندهار موفق شویم در مناطق جنوب نیز موفق خواهیم شد.

همچنان لونس گراون، یک تن دیگر از اعضای مجلس سنا ایالات متحده امریکا گفت که مردم افغانستان به کمک های بین المللی به خصوص کمک های ایالات متحده امریکا نیاز دارند و باید این کمک ها در اختیار آنها قرار داده شود.

وی با اشاره به مسئله توقف تصویب نزدیک به چهار ملیارد دالر امریکایی کمک به افغانستان در کانگرس امریکا گفت که "فساد اداری در افغانستان وجود دارد، اما باید وضعیت کنونی افغانستان و نیازمندی های مردم این کشور نیز مورد توجه قرار گرفته و این کمک ها باید در اختیار مردم افغانستان گذاشته شود."

او گفت، "تلاش هایی در کانگرس از سوی بعضی ها صورت گرفته تا کمک ها برای بخش های ملکی در افغانستان کاهش یابد. درین صورت حضور جهانی در افغانستان به چه معنی است؟ این تصمیم یک اشتباه غم انگیز برای کانگرس امریکا خواهد بود که سه یا چهار ملیارد دالر کمک های بخش ملکی را متوقف کند. بلی، در افغانستان فساد وجود دارد که ما با آن مبارزه میکنیم اما کمکی که وجود دارد باید پرداخته شود، زیرا برای پیشرفت ماموریت و عملیات بسیار مهم است."

قبلا سناتور جان مککین جمهوری خواه به شبکهُ این هفتۀ تلویزیونی ABC امریکا گفته بود که ایالات متحده نباید افغانستان را تا زمانی که یک حکومت قوی در آنجا ایجاد نگردد، ترک گوید.

ضمنا جوزف لیبرمن به برنامۀ روز یکشنبه فاکس نیوز گفت که تعین یک ضرب الاجل پیامی را بمردم افغانستان و طالبان در محل میفرستد که امریکا بدون در نظر داشت وضع امنیتی آنجا را ترک میگوید.

طرفداران ضرب الاجل میگویند که این اقدام رهبران افغانستان را وادار خواهد ساخت تا مسئولیت امنیتی کشور شان را خود بدست گیرند.

جنرال دیڤِید پطرییس، قوماندان جدید قوای امریکا و ناتو در افغانستان هفتۀ گذشته در یک کمیتۀ مجلس سنا امریکا گفت که ایالات متحده تعهد دراز مدتی به افغانستان دارد و خروج عساکر امریکا به شرایط و اوضاع امنیتی در آنکشور مربوط خواهد بود.

او گفت جولای ۲۰۱۱ یک تاریخ مشخص خروج نیست بلکه وقتی است که عملیۀ خروج آغاز خواهد شد.

اما لینزی گراهام جمهوری خواه بروز یکشنبه گفت که پلان رئیس جمهور اوباما نگرانی را ایجاد کرده که بگفتۀ وی دوستان امریکا را صدمه زده و دشمان آنرا قوت میبخشد.

گراهام به برنامۀ (فیس ده نیشن) شبکۀ تلویزیونی سی بی اس گفت واشنگتن باید موقف خود را مشخص سازد.

XS
SM
MD
LG