لینک های دسترسی

Breaking News

مکین: تجربۀ عراق در افغانستان تکرار نشود


سناتور جان مکین در جریان نشست خبری امروز در سفارت امریکا در کابل
سناتور جان مکین در جریان نشست خبری امروز در سفارت امریکا در کابل
یک سناتور پُر نفوذ امریکایی می گوید که نمی خواهد آنچه در عراق پس از خروج کامل سربازان امریکایی اتفاق افتاد، در افغانستان تکرار شود.

جان مکین، سناتور جمهوری خوا پس از دیدار با رئیس جمهور افغانستان به روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که اختلاف نظر ها بین کابل و واشنگتن روی توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی کم شده است.

سناتور مکین – که با دو سناتور دیگر به کابل رفته است – گفت که چانه زنی ها در خصوص امضأی این سند تا دو هفتۀ دیگر نهایی خواهد شد.

سناتور مکین گفت که امضأی توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی به زودترین فرصت بسیار مهم است تا کانگرس امریکا بتواند بودجه تخصیص دهد و فعالیت قوای نظامی را در افغانستا ن تصویب کند.

این در حالی است که ریاست جمهوری افغانستان در یک خبرنامه، بر پیش شرط های رهبر افغانستان برای امضأی توافقنامه تاکید ورزیده است.

به اساس این خبرنامه، رئیس جمهور حامد کرزی به سناتور های امریکایی گفته است افغان ها "نمی خواهند که کشور شان دوباره دستخوش هرج و مرج قرار گرفته و یا حالاتی پیش آید که ملوک الطوایفی حاکم شده و حکومت تضیعف گردد."

تجربۀ عراق

سناتور مکین در یک نشست خبری در سفارت امریکا در کابل گفت که نمی خواهد اشتباه عراق در افغانستان تکرار شود زیرا به گفتۀ او امریکا در عراق"برندۀ جنگ اما بازندۀ صلح گردید."

ایالات متحده پس از آن تمام سربازان اش را از عراق بیرون کرد که آن کشور خواست امریکا را برای محاکمۀ سربازان اش در نظامی قضایی ایالات متحده در صورت ارتکاب جرم رد کرد.

از آن زمان به بعد، خشونت ها پس از خروج تمامی نیرو های امریکایی از عراق افزایش یافت و تنها در سال گذشته بیش از هشت هزار نفر در آن کشور کشته شد.

دو سال پس از خروج کامل سربازان امریکایی از عراق و افزایش خشونت ها مسلحانه در عراق، نوری المالکی، صدراعظم آن کشور اکنون خواستار کمک ایالات متحده برای تأمین امنیت شده است.

اشتراک کنندگان لویه جرگۀ مشورتی و در مجموع دولتمردان افغان موضوع مصئونیت قضایی نظامیان امریکایی را در آن کشور پذیرفته است، اما مرحلۀ نهایی این سند منوط به برآورده شدن دو شرط رئیس جمهور کرزی گردیده است.

آغاز عملی روند صلح با طالبان و توقف کامل عملیات نیرو های خارجی بر خانه های افغان شرایط رئیس جمهور کرزی می باشد.
XS
SM
MD
LG