لینک های دسترسی

Breaking News

سناتوران امریکایی پس از دیدار با مقام‌های پاکستانی به افغانستان رفتند


جان مک‌کین با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان، نیز در مورد افغانستان صحبت کرد
جان مک‌کین با قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان، نیز در مورد افغانستان صحبت کرد

گروهی از سناتوران امریکایی به ریاست جان مک‌کین، رئیس کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، برای دیدار با مقام‌های افغان وارد افغانستان شدند.

آقای مک‌کین پس از دیدار باصدر اعظم، لوی درستیز و مشاور امنیت ملی پاکستان در مصاحبه با تلویزیون دولتی پاکستان گفت که که بدون همکاری اسلام آباد، صلح در افغانستان یا سیر بخش‌های منطقه استقرار یافته نمی‌تواند.

نواز شریف صدر اعظم پاکستان در این دیدار به سناتوران امریکایی گفته است که مشارکت قوی میان پاکستان، ایالات متحده و افغانستان "لازمۀ" دست یافتن به صلح پایدار در افغانستان است. بر اساس اعلامیۀ دفتر صدر اعظم پاکستان، آقای شریف از روند صلح به رهبری افغان‌ها اعلام حمایت کرده است.

سفر سناتوران امریکایی به پاکستان در آستانۀ اعلام ستراتیژی ایالات متحدۀ امریکا در مورد ماموریت نظامی این کشور در افغانستان صورت می‌گیرد.

پس از دیدار با سرتاج عزیز، مشاور صدر اعظم پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی و قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان، آقای مک‌کین به تلویزیون دولتی پاکستان گفت "روابط ما [ ایالات متحده و پاکستان] بیش از هر وقت دیگر، اهمیت بیشتر یافته است".

سرتاج عزیز پس از دیدار با سناتوران امریکایی گفت "مشارکت ستراتیژیک میان پاکستان و ایالات متحده برای تامین صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن حیاتی بود".

آقای عزیر گفت که پاکستان به حمایت از تلاش‌ها برای تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان ادامه داده و به گفتۀ وی نشست‌های چهارجانبه – افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین – ابزار موثر و معتبر برای تامین صلح و رفاه اقتصادی در افغانستان است.

مقام‌های افغان و شماری از سیاستمداران امریکایی به این باور اند که موجودیت پناهگاه های شبکۀ حقانی و طالبان در مناطق قبایلی پاکستان که از آنجا حملات شان را در افغانستان طراحی و اجرا می‌کنند، سبب شده است که نظامیان امریکایی درگیر طولانی ترین جنگ کشور شان در افغانستان باشند.

اما نظامیان پاکستانی همواره حمایت از گروه های دهشت افگن را رد کرده و خود را قربانی دهشت افگنی قلمداد کرده اند.

حکومت رئیس جمهور دونالد ترمپ در صدد است که پاکستان را زیر فشار قرار دهد تا تندروان مستقر در آن کشور را به گونۀ جدی و بدون تفکیک هدف قرار دهد.

هیات مجلس سنای کانگرس ایالات متحده پیش از عزیمت به افغانستان، به وزیرستان نیز سفر کردند.

XS
SM
MD
LG