لینک های دسترسی

Breaking News

فدراسیون بین المللی ژورنالیستان؛ ۲۰۲۱ سال مرگبار برای خبرنگاران افغان بود


فدراسیون بین المللی ژورنالیستان امروز ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) گفت که در جریان سال جاری در سراسر جهان ۴۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده اند.

بر اساس گزارش این سازمان، جامعهٔ رسانه‌ای افغانستان بیشتر تلفات را داشته است.

این سازمان که از حدود ۶۰۰ هزار دست‌اندکار رسانه‌ای در سراسر جهان نمایندگی می‌کند گفته است که در جریان سال ۲۰۲۱ در ۲۰ کشور ۴۵ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده اند که از میان ۳۳ نفر آن در جریان حملات هدفمند جان باخته اند.

بر اساس گزارش امسال این سازمان، افغانستان با نه، مکسیکو با هشت، هند با چهار و پاکستان با سه مورد، شاهد مرگ بیشترین خبرنگاران بوده اند.

پیش از این، کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان گفته بود که خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این کشور افزایش یافته و پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، چندین خبرنگار از سوی طالبان بازداشت و لت و کوب شده اند.

در جریان روند خروج کامل قوای بین المللی از افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی و پس از آن،‌ تا حال سه خبرنگار در افغانستان کشته شده اند؛ علی رضا احمدی،‌ خبرنگار خبرگزاری رها،‌ نجمه صادقی،‌ گویندۀ تلویزیون جهان صحت که در یکی از حملات انتحاری میدان هوایی کابل کشته شدند و سید معروف سادات، خبرنگار محلی، در شهر جلال آباد کشته شد.

کمیتۀ حفاظت از ژورنالیستان که مقر آن در شهر نیویارک موقعیت دارد، در ماه سپتمبر گفت که از سال ۲۰۰۱ میلادی به اینسو،‌ ۵۳ خبرنگار در افغانستان کشته شده اند.

با آنهم،‌ رقم تلفات جامعهٔ رسانه‌ای جهان در مقایسه با ۳۰ سال گذشته،‌ زمانی که فدارسیون بین المللی خبرنگاران روند گزارشدهی تلفات را آغاز کرد، در پایینترین حد قرار دارد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی از کشته شدن ۶۵ خبرنگار گزارش شده بود.

انتونی بیلانگر، منشی عمومی این سازمان گفت: "این ۴۵ همکاری را که در خشونت‌های سال جاری از دست دادیم از قربانی‌های هولناکی به ما حکایت می‌کند که خبرنگاران به گونهٔ متداوم در سراسر جهان برای منافع عامه می‌دهند."

فدراسیون بین المللی ژورنالیستان گفته است که رقم تلفات سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که کارمندان رسانه‌ای بیشتر به دلیل افشاسازی فساد، جرایم و سو استفاده از قدرت در جوامع، شهر‌ها و کشورهای شان کشته می‌شوند.

بر اساس معلومات این سازمان، از سال ۱۹۹۱ به اینسو، ۲۷۲۱ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG