لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پاکستانی: اسلام‌آباد به تعهداش عمل نکرد، آتش‌بس را تمدید نمی‌کنیم 


تحریک طالبان پاکستان امروز نهم دسمبر (۱۸ قوس) تمدید آتش‌بس با حکومت این کشور را رد کرده و اتهام وارد کرد که اسلام‌آباد به تعهدات‌اش عمل نکرده است.

گروه طالبان پاکستانی چند ساعت پیش از پایان مدت آتش‌بس یک ماهه که به تاریخ نهم نومبر عقد شده بود، این تصمیم را اعلام کرد.

بر اساس تفاهم میان دو طرف، قرار بود آتش‌بس ۳۰ روزه زمینه را برای مذاکرات آینده به میانجی‌گری طالبان افغان مساعد سازد و هر دو جانب توافق کرده بودند که بر مبنای پیشرفت در مذاکرات مستقیم، آتش‌بس را تمدید کنند.

اما محمد خراسانی، یک سخنگوی این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفت که حکومت پاکستان هیات مذاکره کنندهٔ خویش را برای پیشبرد مذاکرات نفرستاد و نه هم به تعهداش برای رهایی ۱۰۲ زندانی این گروه عمل کرد.

او گفت که تاسیسات امنیتی دولت پاکستان با وجود آتش‌بس، علیه اعضای این گروه عملیات راه اندازی کرد.

حکومت پاکستان تا اکنون به این اتهامات واکنش نشان نداده است.

مقامات پاکستانی با اشاره به ملاقات‌های ابتدایی گفتند که این مذاکرات به این هدف ایجاد شده بود تا دیده شود که تندروان مایل به "تسلیم شدن" به قانون اساسی این کشور و به زمین گذاشتن سلاح شان استند یا نه.

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان در اواخر ماه گذشته گفت که هدف از آتش‌بس ۳۰ روزه این بود که دیده شود که آیا طالبان پاکستانی در مورد پیوستن به روند صلح در مطابقت به شرایطی استند که از سوی حکومت گذاشته شده بود،‌ یا نه.

او افزود: "خط سرخ بسیار واضح است؛ به هیچ کس اجازه داده نمی‌شود که قانون‌اساسی پاکستان را به چالش بکشد، سیستم حکومت‌داری یا قوانین خود را انفاذ کرده و فعالیت‌های خشونت‌آمیز را دوباره آغاز کند".

تحریک طالبان پاکستان مسوولیت راه اندازی حملات انتحاری و سایر حملات تروریستی را در جریان سال‌های گذشته برعهده گرفته است؛ حملاتی که در آن د‌ه‌ها هزار شهروند پاکستان، به شمول نیروهای امنیتی کشته شده اند.

گروه طالبان پاکستانی از سوی ایالات متحده و ملل متحد منحیث سازمان بین المللی دهشت افگنی شناسایی شده است.

عملیات نظامی حکومت پاکستان بر ضد تحریک طالبان پاکستان، برای چندین سال پی‌هم موجب کاهش حملات این گروه شد، اما تندروان این گروه در سال ۲۰۲۱ میلادی حملات‌شان را بار دیگر در پاکستان راه اندازی کردند.

XS
SM
MD
LG