لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد با تحریک طالبان پاکستان به 'آتش‌بس کامل' توافق کرد


مقام‌های پاکستانی روز دوشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) گفته اند که با تندروان تحریک طالبان پاکستان روی "آتش‌بس کامل" به توافق رسیده اند.

توافق آتش‌بس میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان به شورشی که از سال‌ها به این‌سو در آن کشور ادامه دارد،‌ خاتمه خواهد داد.

فواد چوهدری، وزیر اطلاعات فدرال پاکستان، گفت که آتش‌‍بس آزمایشی "با توجه به پیشرفت مذاکرات قابل تمدید خواهد بود."

آقای چوهدری تاکید کرد که گفتگو با تحریک طالبان پاکستان "کاملاً در مطابقت با قانون اساسی پاکستان" صورت گرفته است.

به گفتهٔ این مقام پاکستانی، توافق در قلمرو افغانستان صورت گرفته است، اما در مورد مکان مشخص این آن جزییات ارایه نکرد.

به گفتهٔ‌ آقای چوهدری، حکومت موقت طالبان در افغانستان شرایط " گفتگو‌ها را تسهیل" کرده است.

یک سخنگوی تحریک طالبان پاکستان نیز آتش‌بس یک ماهه را با حکومت پاکستان تایید کرد و گفت که قرار است این آتش‌بس سر از تاریخ نهم نومبر اجرا شود. او تاکید کرد که گفتگوها میان دو جانب هنوز هم ادامه دارد.

محمد خراسانی،‌ سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، گفته است که نظارت از عملی‌شدن آتش‌بس یک امر ضروری است و طالبان افغانستان "نقش میانجی" را در مذاکرات جاری بازی خواهند کرد.

مقام‌های پاکستانی که از روند این مذاکرات آگاهی دارند، گفته اند که آتش‌بس آزمایشی مستلزم قطع حملات تحریک طالبان پاکستان در سراسر آن کشور است و در عوض، اسلام‌آباد شماری نامعلومی از زندانیان این گروه را "به عنوان بخشی از اقدامات اعتمادسازی" برای پیش‌برد روند صلح، آزاد خواهد کرد.

عمران خان، صدراعظم پاکستان، ماه گذشته در جریان یک سخنرانی تلویزیونی‌اش برای نخستین‌بار افشا کرد که حکومت تحت رهبری‌اش با تحریک طالبان پاکستان در تعامل بوده است و گفته بود که طالبان افغانستان میزبان این گفتگوها است.

بر اساس گزارش رویترز، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلهٔ طالبان،‌ منحیث میانجی گفتگو‌ها میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان عمل می‌کند. سرپرست وزارت داخلهٔ طالبان رهبری شبکهٔ حقانی را بر عهده دارد، شبکهٔ که در فهرست سیاه سازمان‌های دهشت افگنی خارجی ایالات متحده درج است.

گروه طالبان افغانستان تا اکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

ایالات متحده برای معلوماتی که منجر به دستگیری آقای حقانی شود، ۱۰ میلیون دالر انعام تعیین کرده است. بر اساس گزارش ها، سرپرست وزارت داخلهٔ طالبان،‌ متهم حفظ روابط با استخبارات پاکستان و تحریک طالبان پاکستان است. تحریک طالبان پاکستان نیز درج فهرست گروه‌های دهشت افگنی بین المللی ایالات متحده است.

تحریک طالبان پاکستان از سال ۲۰۰۷ میلادی به این‌سو،‌ مسوولیت حملات مرگبار را در آن کشور بر عهده گرفته است، حملاتی که موجب کشته شدن ده‌ها هزار پاکستانی، به شمول نیروهای امنیتی آن کشور شده است.

در گذشته، مذاکرات میان اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان با ناکامی مواجه شد و این ناکامی سبب شد که حکومت پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی حملات گسترده را بر ضد تندروان این گروه در مناطق هم‌مرز با افغانستان راه اندازی کند.

عملیات نظامی حکومت پاکستان بر ضد تحریک طالبان پاکستان، برای چندین سال پی‌هم موجب کاهش حملات این گروه شد، اما تندروان این گروه در سال ۲۰۲۱ میلادی حملات‌شان را بار دیگر در پاکستان راه اندازی کردند.

XS
SM
MD
LG