لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پاکستانی خواستار رهایی زندانیان در بدل مذاکره شده اند - منابع


طالبان پاکستانی رهایی شماری از زندانیان این گروه را به مثابهٔ پیش شرطی برای مذاکرات با حکومت پاکستان پیشنهاد کرده اند؛ مذاکراتی که زمینه را برای آتش‌بس کامل مساعد کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع طالبان گزارش داده است که این گروه تا اکنون دو دور مذاکرات ابتدایی را با مقام‌های حکومت پاکستان انجام داده اند. رویترز به نقل از این منابع گزارش داده است که طالبان افغان این مذاکرات را تسهیل کرده بودند.

یکی از قوماندانان گروه طالبان پاکستانی گفته است که هدف از رهایی زندانیان ایجاد اعتماد میان طرفین است. او افزوده است که توقع ندارند مذاکرات به این زودی‌ها نتیجه بدهد، اما به گفتۀ وی اگر اسلام‌آباد برای راه اندازی مذاکرات معنادار صادق است،‌ باید زندانیان را رها کند.

حکومت پاکستان در این خصوص تا اکنون اظهار نظر نکرده است. اما معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان هفتهٔ گذشته جریان مذاکرات به این سطح را رد کرده بود.

محمد خراسانی،‌ سخنگوی تحریک طالبان پاکستان در یک پیام تلیفونی گفته است که این گروه هیچ زمانی مذاکرات معنادار را رد نکرده است، اما به گفتۀ وی تا اکنون هیچ پیشرفتی در این خصوص صورت نگرفته است.

پیش از این عمران خان، صدر اعظم پاکستان نیز گفته بود که به میانجی‌گری طالبان افغان با طالبان پاکستانی وارد مذاکرات شده اند. ادعایی که طالبان پاکستانی آنرا رد کرده بودند.

طالبان افغان نیز تا اکنون در این مورد اظهار نظر نکرده اند، اما پیش از این، پس از شکایت اسلام‌آباد مبنی بر این که تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان برای راه اندازی حملات فرامرزی استفاده می‌کند، ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان افغان دستور تحقیقات در این زمینه را صادر کرده بود.

تحریک طالبان پاکستان با حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ جنگجو که متشکل از گرو‌ه‌های جهادی و تندرو است، از سال ۲۰۰۷ به اینسو با حکومت پاکستان در جنگ است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده تحریک طالبان پاکستان را درج فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی کرده است.

XS
SM
MD
LG