لینک های دسترسی

Breaking News

کودتای نظامی در گابن؛ رییس جمهور در حصر خانگی به سر می‌برد


گروهی از افسران اردو در گابن، کشور نفت خیز در افریقای مرکزی، روز چهارشنبه ۳۰ اگست (هشتم سنبله) اعلام کردند که علی بونگو، رییس جمهوری این کشور را از سمت‌اش برکنار کرده و قدرت را به دست گرفته اند.

رهبران کودتا گفته اند که علی بونگو ۶۴ ساله که خانواده‌اش بیش از ۵۵ سال بر گابن حکومت کرده است، در حصر خانگی به سر می‌برد و یکی از پسرانش را به دلیل خیانت دستگیر کرده اند.

علی نونگو با ظاهر نگران در یک ویدیوی از یک مکان نامعلوم از "همه دوستانی که در سرتاسر جهان داریم" خواسته است تا به نمایندگی از او برخلاف کودتا صدا بلند کنند.

علی بونگو، رییس جمهور مخلوع گابن
علی بونگو، رییس جمهور مخلوع گابن

افسران نظامی در بیانیه‌ای از طریق تلویزیون اعلام کردند که نتایج انتخابات باطل است، تمام نهادهای دولتی منحل شده و تمام مرزها تا اطلاع ثانوی بسته است.

کودتا درست لحظاتی پس از آن اعلام شد که کمیسیون انتخابات گابن گفت که بونگو برای سومین دوره در انتخابات سراسری روز شنبه پیروز شده است.

در بیانیهٔ کودتاچیان آمده است که انتخابات "شرایط یک رای شفاف، معتبر و فراگیر را که مردم گابن به آن امیدوار بودند، برآورده نکرد."

در این بیانیه آمده است: "ما، کمیته انتقال و احیای نهادها (CTRI) به نمایندگی از مردم گابن و به عنوان ضامن حفاظت از نهادها، تصمیم گرفته ایم با پایان دادن به رژیم فعلی از صلح دفاع کنیم."

بونگو نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ و پس از مرگ پدرش عمر بونگو که در سال ۱۹۶۷ رییس جمهوری این کشور نفت خیز شده بود، به قدرت رسید.

انتخابات روز شنبه در حالی برگزار شد که نظارت بین المللی بر آن نبود و این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد شفافیت انتخابات ایجاد کرد.

واکنش‌ها

کمیسیون اتحادیه افریقا کودتا در گابن را محکوم کرده و روسیه گفته است که به شدت نگران وضعیت گابن است.

چین از "همه طرف‌ها" در گابن خواسته تا امنیت بونگو را تضمین کنند، "اختلافات را از طریق گفتگو حل و فصل کنند، (و) نظم عادی را در اسرع وقت برقرار کنند".

الیزابت بورن، صدراعظم فرانسه گفته است که دولت او رویدادهای گابن را "با بیشترین توجه" دنبال می کند.

بونگو آخرین چهره طرفدار فرانسه در افریقا است که با کودتا روبرو شده است. پنج کشور افریقایی دیگر – مالی، گینه، سودان، بورکینافاسو و نایجر - از سال ۲۰۲۰ شاهد تصرف نظامی بوده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG