لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن غیرنظامیان در عملیات نظامی در لغمان


شماری از باشنده گان ولسوالی بادپش ولایت لغمان گفته اند که در "عملیات قوای حکومتی افغان" در این منطقه کم از کم ۱۱ فرد ملکی "به ضرب گلوله" کشته شده است.

سید شریف پاچا، ولسوال بادپش، به صدای امریکا گفت که نیمه شب گذشته قوای افغان توسط هیلیکوپتر به این ساحه آمده و مردان را از خانه ها کشیده و به گلوله بستند.

ولسوال بادپش گفت که مردم محل همین قدر می دانند که عملیات را قوای افغان انجام داده اند، اما در مورد شراکت قوای خارجی در آن یا حضور آنان معلومات ندارند.

در همین حال، سرحدی زواک، سخنگوی والی لغمان گفته است که این عملیات که به گفتۀ وی افراد ملکی در آن کشته شده است، بدون هماهنگی با مقام ولایت انجام شده است.

مقام‌های محلی در مورد اینکه کدام ارگان امنیتی این عملیات را انجام داده است چیزی نمی‌دانند، اما قطعات خاص اردو و امنیت ملی افغانستان گاه نا گاه عملیات هایی از این قبیل را انجام می دهند.

مقام‌های قول اردوی ملی افغانستان در زون شرق نیز در صحبت با صدای امریکا گفته اند که در مورد این عملیات هیچ گونه اطلاعی ندارند.

از سوی دیگر، ملک محبوب شاه، یکی از بزرگان قومی ولسوالی بادپخ به صدای امریکا گفت "اول طیاره (هیلیکوپتر) آمده و در قریه فرود آمد. افرادی از آن پایان شده و مردم عام را از خانه های شان کشیده و کشتند".

محبوب شاه گفت که در این عملیات یک پیرمرد ۸۰ ساله نیز کشته شده و به گفتۀ وی اکثر کشته شدگان کسانی اند که در حکومت کار می‌کنند.

دفتر والی لغمان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که برای دریافت چگونگی این عملیات به ادارات مربوط دستور تحقیقات و بررسی داده شده است.

قوای خاص افغان مستقر در ولایت ننگرهار که به نام "قطعۀ صفر دو" یاد می‌شود، گاهگاهی در هماهنگی با قوای خارجی چنین عملیات را در مربوطات آن ولایت انجام می‌دهند، اما این بار نخست است که چنین عملیات در ولایت لغمان انجام می شود و هیچ ادارۀ دولتی افغان از آن آگاهی ندارد.

XS
SM
MD
LG