لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان افغان عملیات پس‌گیری میرزا ولنگ را آغاز می‌کنند


به ادعای مقام‌های محلی، مخالفان مسلح بیش از ۵۰ غیرنظامی را در سرپل کشته اند
به ادعای مقام‌های محلی، مخالفان مسلح بیش از ۵۰ غیرنظامی را در سرپل کشته اند

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی برای بازپس‌گیری روستای میرزا ولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل عملیات شان را آغاز می‌کنند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا می‌گوید که مقام‌های ارشد اردو و پولیس برای رهبری عملیات در سرپل حضور دارند.

او می‌افزاید "برای یک عملیات بسیار بزرگ آمادگی گرفته شده که تماماً صیاد را تصفیه کند".

از سوی دیگر قول اردوی ۲۰۹ شاهین با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید "کاروان بزرگ قول اردوی ۲۰۹ شاهین با تجهیزات مکمل و پرسونل کافی عملیات واپس‌گیری ساحه میرزا ولنگ ولایت سرپل را به منظور گرفتن انتقام خون هموطنان آغاز نمودند".

جگرن نصرت‌الله جمشیدی، معاون بخش مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۹ شاهین می‌گوید، رهبری عملیات را بریدجنرال امان‌الله مبین، فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین به عهده دارد.

به گفتۀ وی، در لحظات آغازین عملیات تصفیوی، سه تن از جنگجویان مسلح مخالف دولت کشته شده اند.

این در حالی است که روز گذشته رئیس جمهور افغانستان، کشتار غیرنظامیان را جنایت خواند و گفت که نظامیان افغان انتقام مردم ملکی را از دهشت‌افگنان خواهد گرفت.

از سوی دیگر، ارگ با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید که رویدادهای اخیر و وضعیت امنیتی روستای میرزا ولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل، عصر روز سه شنبه در جلسۀ سرقوماندانی اعلی قوای مسلح مورد بررسی قرار گرفت.

خبرنامه می‌افزاید "جلسه به خاطر بازپس‌گیری قریه میرزا ولنگ و سرکوب دشمن، به ارگان‌های امنیتی و دفاعی کشور هدایات لازم صادر نمود. همچنان هدایت داده شد تا برعلاوۀ کمک هیات اعزامی به آسیب‌دیدگان قریه میرزا ولنگ، سایر ارگان‌های مربوطه نیز کمک‌های عاجل بشری را به آنان برسانند".

محمدظاهر وحدت، والی سرپل به رادیو آشنا – صدای امریکا می‌گوید که ۲۳۵ تن از باشندگان روستای میرزا ولنگ که در اسارت گروه طالبان قرار داشتند، عصر روز سه شنبه آزاد شدند.

والی سرپل می‌افزاید "این گیرماندگان با میانجی‌گری متنفذین محل از روستای میرزا ولنگ ولسوالی صیاد به مرکز این ولایت انتقال داده شده اند و در شهر جابه‌جا شده اند".

منطقۀ میرزا ولنگ ولسوالی صیاد در ۲۰ کیلومتری مرکز ولایت سرپل قرار دارد که روز شنبه پس از ۴۸ ساعت درگیری به دست افراد گروه طالبان سقوط کرد.

به گفتۀ مقامات محلی، اخیراً طالبان با همکاری جنگجویانی که خود را وابسته به داعش می‌دانند، پس از تصرف این روستا میرزاولنگ در سرپل، بیش از ۵۰ غیرنظامی را کشته و ۱۵۰ خانواده را به گروگان گرفته اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که جنگجویان آن گروه در کشتار غیرنظامیان دخیل نبوده و افراد داعش نیز با آنان در تهاجم بر میرزا ولنگ شریک نبوده اند.

طالبان ادعا کرده اند که غیرنظامیان را افراد وابسته به پولیس محلی کشته اند و در آن درگیری ۲۸ پولیس محلی نیز کشته شده که اجساد شان به وساطت سران قومی به خانواده‌های شان تحویل داده شده است.

از سوی دیگر، برخی از فعالان مدنی به منظور نکوهش کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در روستای میرزا ولنگ ولسوالی صیاد سرپل و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، دیشب طی محفلی با روشن‌کردن شمع دعا کردند.

همچنان، قرار است که امروز چهارشنبه در دو محفل جداگانه کشتار غیرنظامیان در میرزا ولنگ از سوی نهادهای مدنی در کابل تقبیح گردد و برای بازماندگان قربانیان دادخواهی کنند.

XS
SM
MD
LG