لینک های دسترسی

Breaking News

اسناد خریداری نفت اردوی ملی افغان مفقود است


اردوی افغانستان سالانه به ارزش صدها میلیون دالر، مواد سوخت مصرف میکند.
اردوی افغانستان سالانه به ارزش صدها میلیون دالر، مواد سوخت مصرف میکند.
جان اف سوپکو، مفتش عمومی مصارف ایالات متحده در افغانستان، در نامه یی به لیون پنیتا، وزیر دفاع ایالات متحده، و جان الن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، از مفقود شدن این اسناد اظهار نگرانی کرده است. بر اساس یافته های دفتر آقای سوپکو، صورتحساب خریداری نفت و سایر روغنیات وزارت دفاع ملی افغانستان از ماه اکتوبر سال ۲۰۰۶ تا ماه فبروری سال ۲۰۱۱، عمدا از بین برده شده است.

احمد بهزاد، نمایندۀ مردم در ولسی جرگه، به رادیو آشنا گفت مفقود شدن اسناد خریداری در ادارات دولت افغانستان، یک امر بی سابقه نیست.

وی می گوید "متاسفانه یکی از موارد بارز فساد در ادارۀ دولتی افغانستان ، چگونگی عقد قراردادها میان دوایر این کشور وشرکت های خصوصی می باشد. در گذشته نیز همچو گزارش هایی منتشر گردیده و نگرانی هایی را به بار آورده است . حال نشر این گزارش تازه نیز یکبار دیگر گره می خورد به فساد حاکم در دوایر دولتی افغانستان منجمله ارگان های امنیتی و وزارت دفاع این کشور."

حامد علمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، هم تایید کرد که در برخی موارد اسناد خریداری بطور منظم ثبت و نگهداشته نمیشوند. اما به باور آقای علمی، حکومت افغانستان جلو هرگونه جعل اسناد بمنظور پوشیده نگهداشتن اختلاس، را خواهد گرفت.

علمی می گوید "در این مورد تا کنون با ما تماسی صورت نگرفته است .ما همواره در رویارویی با همچو گزارشها ، نخست به مطالعۀ آن می پردازیم تا موثق بودن آنرا دریابیم.دولت جمهوری اسلامی افغانستان همواره در چنین مواردی جدی بوده و اقدامات قاطعی را انجام داده است."

۴ میلیارد دالر کمک سالانه

در حالیکه نیروهای ناتو و امریکایی مسوولیت هایشانرا به حکومت افغان واگذار میشوند، مصارف نیروهای امنیتی افغانستان، که به بیشتر از ۴ میلیارد دالر در سال تخمین میشود، به یک نگرانی عمده در کشورهای کمک دهنده مبدل گردیده است. ایالات متحده و متحدین ناتو اش، متعهد به پرداخت بیشتر از ۴ میلیارد دالر کمک سالانه به نیروهای امنیتی افغانستان است.

در حالیکه تا چهار ماه دیگر باید اردوی ملی افغان مصارف خریداری نفت و روغنیات را خود انجام دهد، بازرسان ارشد امریکایی از چگونگی مصرف یک میلیارد دالر توسط وزارت دفاع افغانستان نگران است.

احمد بهزاد میگوید، در نبود اطمینان از موجودیت شفافیت، حسابدهی و موثریت در مصارف اردوی ملی امکان بروز اختلافات میان افغانستان و کشورهای ناتو وجود دارد.

بهزاد می گوید: "در صورتیکه قرار دادها در یک فضای مبهم منعقد گردد و اختلاس در کار باشد، طبیعی است که این امر از تمایل جامعۀ جهانی برای کمک به افغانستان می کاهد و این کاهش منافع ملی افغانستان را زیانمند ساخته و در نهایت ، متحمل این خساره، مردم افغانستان خواهد بود."

اسناد خریداری مواد سوخت وزارت دفاع افغانستان به سالیانی برمیگردد که عبدالرحیم وردگ وزیر دفاع بود. آقای وردگ ماه گذشته پس از گرفتن رای عدم اعتماد از سوی ولسی جرگه، از سمت اش برکنار گردید.

قبلا مقامات امریکایی از موجودیت اختلاس گسترده در شفاخانه سردارمحمد داوود خبر داده بودند. اگر چه رسانه های غربی از دست داشتن رئیس پیشین این شفاخانه نظامی، ضیا یفتلی، در فساد و اختلاس گزارش داده اند اما حکومت افغانستان این گزارشات را بی اساس میداند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG