لینک های دسترسی

Breaking News

'واکسین کووید۱۹ مودرنا برای چند سال معافیت ایجاد می‌کند'


رییس اجرایی شرکت دواسازی مودرنا گفته است که واکسین کووید۱۹ آن شرکت ممکن برای چند سال معافیت ایجاد کرده و افراد را در برابر کروناویروس محافظت کند، هرچند برای تثبیت این ادعا به اطلاعات بیشتر نیاز است.

این شرکت بایوتکنالوژی امریکایی یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که سال گذشته واکسین کووید۱۹ را آزمایش کرد و درست چند هفته پیش تطبیق واکسین این شرکت در ایالات متحده و چهارشنبه گذشته در اتحادیه اروپا جواز یافت.

ستیفن بانسل، رییس اجرایی شرکت مودرنا روز پنجشنبه هفتم جنوری (۱۸ جدی) گفت: "کابوسی که در بهار در رسانه‌ها شرح داده شد، گویا اینکه واکسین برای یک یا دو ماه کارآیی دارد، به نظر من اکنون از میان برداشته شده است."

با توجه به اینکه ساختن، تولید و کسب اطلاعات در مورد کارآیی واکسین‌ها به سال‌ها کار و مطالعه نیاز دارد، کارشناسان و متخصصان صحی هنوز هم در مورد بقای معافیت و دوام محافظت واکسین کووید۱۹ پرسش‌ها و ابهاماتی دارند.

اما آقای بانسل گفته است: "روند زوال انتی‌بادی که توسط واکسین [کووید۱۹] در بدن انسان تولید می‌شود،بسیار آهسته است...ما باور داریم که احتمالاً برای چند سال محافظت وجود خواهد داشت."

ستیفن بانسل همچنین افزود که مودرنا به زودی ثابت خواهد کرد که واکسین کووید۱۹ این شرکت در برابر گونه‌های جدید کروناویروس که در بریتانیا و افریقای جنوبی تثبیت شده است، نیز کارآیی دارد.

دانشمندان نیز تایید کرده اند که واکسین‌های جدید کووید۱۹ در برابر هر دو گونۀ کروناویروس باید کارآیی یکسان و برابر داشته باشد.

XS
SM
MD
LG