لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها در مورد حلال بودن واکسین کووید۱۹ 


برخی از رهبران مذهبی در مورد حلال بودن واکسین کووید۱۹ در حالی ابراز نگرانی کرده اند که بیماری ناشی از کروناویروس جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته و بیش از ۷۶ میلیون انسان دیگر به آن مبتلا شده اند.

در شماری زیادی از واکسین‌ها از جلاتین استفاده می‌شود. جلاتین،‌ مادهٔ نیمه شفاف،‌ بی رنگ و بی ذایقه است که از پوست، استخوان‌ها و سایر اعضای بدن حیوانات به دست می‌آید و در تولید دوا و مواد غذایی به کار می‌رود.

در حالی که شرکت‌ها در سراسر جهان در تلاش تولید واکسین کووید۱۹ اند و در شماری از کشورها تطبیق واکسین آغاز شده است، استفاده از محصولات خوک در واکسین‌ها نگرانی‌ها را در مورد اخلال روند واکسیناسیون کووید۱۹ به میان آورده است.

در بسیاری از واکسین‌ها از جلاتین منحیث مواد ثابت نگهدارنده استفاده می‌شود تا واکسین درجریان انتقال و نگهداری،‌ مصوون و موثر باقی بماند. شماری از رهبران اسلامی و یهودی به گونۀ خاص، استفاده از جلاتین خوک را در تولید محصولات طبی به شمول واکسین مجاز نمی‌پندارند.

برخی از شرکت‌های دواسازی مانند نووارتس سویس،‌ واکسین مننجیت عاری از جلاتین خوک را تولید کرده است.

با آنهم، مسوولین شرکت‌های فایزر، مودرنا و استرازینیکا گفته اند که در واکسین‌های شان از محصولاتی خوکی استفاده نشده است.

آسیب بزرگتر

داکتر هارون رشید،‌ استاد پوهنتون سدنی می‌گوید که از مناظره‌های گذشته بر‌آمده است که شریعت واکسین‌های که جلاتین خوک در آن استفاده شده را مجاز قرار داده است،‌ زیرا اگر از آن استفاده نشود، زیان بزرگتری به میان میاید.

اکثر رهبران اسلامی می‌گویند که اسلام در زمان ضرورت استفاده از مواد حرام را نیز مجاز قرار داده است. رهبران یهودی ارتدکس نیز نظر مشابه دارند.

رهبران یهودی نیز می‌گویند که بر اساس قانون یهودیت، خوردن گوشت خوک حرام قرار داده شده است، اما اگر در صورت ضرورت به بدن تزریق شود، مشکلی ندارد.

XS
SM
MD
LG