لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجه: تشدید خشونت‌ طالبان تهدیدی برای منطقه است


وزارت خارجۀ افغانستان از "حسین‌نیت" روسیه مبنی بر حل و فصل مسالمت‌‌آمیز بحران کنونی این کشور از طریق مذاکرات سازنده استقبال کرده و گفته است که تشدید خشونت‌های طالبان، منطقه را تهدید می‌کند.

این وزارت روز شنبه سوم جولای (۱۲ سرطان) با نشر خبرنامه‌ای گفته است با آنکه خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در حال تکمیل‌شدن است، اما طالبان حملات خود را در این کشور شدت داده اند.

ماریا زخرووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دو روز پیش از گسترش حملات طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از دوطرف درگیر در این کشور خواست که به جنگ پایان داده و مذاکرات "سازنده" را برای برقراری صلح در افغانستان آغاز کنند.

این مقام روسی اضافه کرد که طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان باید تعهد شان را در پیوند به مذاکرات صلح، تنها در حرف نه، بلکه باید با "اقدامات واقعی" نشان دهند.

وزارت خارجۀ افغانستان افزوده است: "طالبان در حالیکه به هیچ تعهد شان برای رسیدن به صلح عمل نکرده اند، خشونت‌ها را به سطحی بلند برده اند که امنیت و ثبات کشورهای منطقه را نیز تهدید می‌کند."

این وزارت تاکید کرده با آنکه افغانستان طرف مستقیم موافقت‌نامهٔ صلح دوحه نبوده، اما به همۀ تعهدات خود، به ‌شمول رهایی بیش از ۶۰۰۰ زندانی طالبان عمل کرده است.

این در حالی است که حمد الله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان و نیکولای پاتروشیف، مشاور امنیت ملی روسیه دیروز در مسکو بر آتش‌بس، آغاز مذاکرات صلح و پایان جنگ در افغانستان تاکید کردند.

روسیه در حالی از تشدید خشونت‌ها و ازبدتر شدن وضعیت بشری در افغانستان ابراز نگرانی کرده است که هفته گذشته، سفارت ایالات متحده در کابل خواستار توقف حملات طالبان بر غیرنظامیان و زیربناهای این کشور شده بود.

این سفارت به تاریخ ۳۰ جون (نهم سرطان) با نشر بیانیه‌ای گفت که طالبان "عمدتاً" مسوول این خشونت‌های متداوم بوده و خواستار پایان فوری خشونت‌ها، احترام به حقوق بشری همۀ افغان‌ها و مذاکرات جدی در دوحه شده است.

XS
SM
MD
LG