لینک های دسترسی

Breaking News

سفارت امریکا در کابل: طالبان در پی خاموش‌ساختن رسانه‌ها اند


شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل می‌گوید که گروه طالبان می‌خواهد با خاموش ساختن رسانه‌ها، خشونت‌های شان را پنهان کنند.

راس ویلسن امروز دوم جولای (۱۱ سرطان) در صفحهٔ تویتراش به نقل از ایان مک‌کری، معاون سفارت امریکا در کابل نگاشته است که از گزارش‌ها پیرامون مسدود کردن رسانه‌ها در ولسوالی‌های که این گروه حمله می‌کند، نگران است.

او نوشته است: "به نظر می‌رسد که آنان (طالبان) در تلاش خاموش کردن رسانه‌ها اند تا تخریب زیربناهای عامه، غارت و کشتن سربازان و غیرنظامیان را پنهان کنند."

پیش از این نیز، مقامات سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل گفته بودند که اعمال تخریب‌کارانۀ طالبان نمایانگر افراطیت و بی‌اعتنایی آن گروه به حقوق بشری مردم افغانستان است.

آقای ویلسن، به تاریخ ۲۷ جون (ششم سرطان) در یک تویت نوشته بود: " گزارش‌های تکاندهنده از ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب را می‌بینم. به آتش کشیدن دکان‌ها و ساختمان‌های دولتی، بازداشت مردم، و تخریب زیربنا‌ها و شبکه‌های مخابراتی نمایانگر افراطیت و بی‌اعتنایی طالبان به حقوق بشری مردم افغانستان است."

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است که گویا طالبان پس از تصرف ولسوالی اندخوی برخی تاسیسات به شمول دکان‌ها و ساختمان‌های دولتی را به آتش کشیده اند.

پیش از آن گزارش شده بود که طالبان پس از تصرف مراکز چند ولسوالی دیگر برخی تاسیسات دولتی را منفجر و تخریب کرده اند.

سفارت ایالات متحده در کابل دو روز پیش با ابراز نگرانی از افزایش خشونت ها، خواستار توقف حملات طالبان بر غیر نظامیان و زیربناهای افغانستان شد.

این سفارت روز چهارشنبه ۳۰ جون (نهم سرطان) با نشر بیانیه‌ای گفت که طالبان "عمدتاً" مسوول این خشونت‌های متداوم بوده و خواستار پایان فوری خشونت‌ها، احترام به حقوق بشری همه افغان‌ها و مذاکرات جدی در دوحه شده است.

در این بیانیه به نقل از ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده آمده است: "جهان دولتی را که با زور تحمیل شود در افغانستان نمی‌پذیرد. کمک به هر دولت افغانستان در صورتی امکان پذیر است که دولت به حقوق بشری احترام قایل باشد، دولت اعتبار داشته باشد و از نظر مردم خود مشروعیت داشته باشد."

آقای ویلسن، دیروز از گروه طالبان خواست تا خشونت‌ها را متوقف کرده و به میز گفتگوهای صلح برگردند.

زندگی زیر حاکمیت طالبان

دیدبان حقوق بشر سال گذشته، با نشر گزارشی گفته بود که در ساحات زیر کنترول طالبان محدودیت‌های شدید بر حقوق بشر نافذ است؛ باشندگان این ساحات حق انتقاد از عملکرد طالبان را ندارند، حقوق زنان و دختران نقض می‌شود و محدودیت شدید بر آزادی بیان‎ و رسانه‌ها در این ساحات وضع شده است.

این گزارش ۶۹ صفحه‌ای زیر نام "حق شکایت نداری: معارف، محدودیت‌های اجتماعی و عدالت در افغانستان زیر سیطرۀ طالبان" بر بنیاد تجارب و سرگذشت‌های روزمرۀ کسانی تهیه شده بود که در ساحات زیر ادارۀ طالبان زیست داشتند.

پتریشیا گاسمن، مسوول بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر گفته بود: "طالبان برخی از سختگیرانه ترین تدابیر را در ساحات زیر ادارۀ شان از میان برداشته اند، اما هنوز هم برای مردم دشوار و خطرناک است که از مقام‌های طالبان اعتراض کنند. به نظر می‌رسد که طالبان نیت دارند با ایجاد ترس حاکمیت کنند."

دیدبان حقوق بشر در این گزارش گفته بود که با وصف ادعای رسمی طالبان که بیش از این مخالف آموزش دختران نیستند، شمار اندک مقام‌های محلی طالبان، پس از سن بلوغ به دختران اجازۀ مکتب رفتن را می‌دهند. در گزارش آمده است که در ساحات زیر ادارۀ طالبان به حقوق بشر، آزادی بیان و رسانه‌ها و حریم خصوصی افراد احترام اندک گذاشته می‌شود.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش گفته بود که اعضای "امر به معروف و نهی از منکر" طالبان در ساحات ادارۀ آن گروه هنوز هم مردم را به زور برای ادای نماز به مسجد کشانده و نیز به آنان تحمیل می‌کنند که چگونه لباس بپوشند و ریش شان چقدر باشد و مسوولین این بخش متخلفان را توبیخ می‌کنند.

اعضای طالبان که در این گزارش مصاحبه شده بودند، ادعا کرده بودند که محدودیت‌های اجتماعی آن گروه بازتاب دهندۀ نورم ها و مقررات اجتماعی است، هرچند شماری از مردم به ویژه جوانان، با اعمال این محدودیت‌ها مخالف بوده و خواستار آزادی بیشتر اند.

XS
SM
MD
LG