لینک های دسترسی

Breaking News

حذف نام پولیس افغان از 'فهرست ننگین' ملل متحد؛ کابل استقبال کرد


وزارت امور خارجۀ افغانستان می‌گوید که سازمان ملل متحد نام پولیس ملی این کشور را از "فهرست ننگین" این سازمان بیرون کرده است.

این وزارت روز یکشنبه چهارم جولای (۱۳ سرطان) ضمن استقبال از این تصمیم ملل متحد، گفته است که در گزارش سال ۲۰۲۰ سرمنشی سازمان ملل متحد در مورد کودکان و منازعات نظامی، تطبیق پلان عمل پولیس ملی افغانستان در جلوگیری از استخدام و کاهش خشونت در برابر کودکان موفقیت‌آمیز خوانده شده است.

سازمان ملل متحد به دلیل حضور کودکان افغان در صفوف نیروهای مسلح درگیر جنگ، در سال ۱۳۸۹ خورشیدی نام افغانستان را درج این فهرست کرده بود.

این وزارت افزوده است: "این پیشرفت بیانگر تعهد حکومت افغانستان به ارزش‌های بین‌المللی حقوق بشری و حکومت داری خوب می‌باشد.

وزارت خارجۀ افغانستان همچنین از کشورها و نهادهای بین‌المللی خواسته است که با وارد کردن فشارهای سیاسی و وضع تحریم‌ها بر طالبان و دیگر گروه‌های مسلح، از استخدام و خشونت بالای کودکان جلوگیری کنند.

گماشتن کودکان به صفت سرباز در افغانستان غیرقانونی است. پیش از این محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با صدور فرمانی سربازگیری کودکان را در این کشور جرم پنداشته بود.

نهادهای امنیتی افغانستان حضور کودکان در صفوف اردو و پولیس ملی این کشور را رد کرده اند، اما گفته می‌شود که هم پولیس محلی که طرفدار حکومت افغانستان اند و هم شورشیان مخالف حکومت، کودکان را به صفت سرباز و جنگجو استخدام می‌کنند.

افغانستان در سال ۱۹۹۴ کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق کودکان را امضا کرد و متعهد شد که جلب وجذب کودکان را به صفت سرباز متوقف خواهد ساخت.

نهادهای جهانی مدافع حقوق کودکان می گویند که کودکان موظف در صفوف نیروهای مسلح به شدت آسیب پذیر بوده و در برخی مواد حتا مورد تجاوز جنسی و بدرفتاری قرار می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG