لینک های دسترسی

Breaking News

قاچاق دالر از افغانستان به ایران


صراف های افغان می گویند که انتقال غیر قانونی دالر از افغانستان به ایران در حال افزایش است
صراف های افغان می گویند که انتقال غیر قانونی دالر از افغانستان به ایران در حال افزایش است
مسئولان عدلی و قضایی ولایت هرات در غرب افغانستان، از افزایش قاچاق پول دالر به كشور ایران خبر می دهند.

رئیس اتحادیه صرافان هرات نیز می گوید در این اواخر، دالر امریكایی توسط موتر های باربری ایرانی كه وارد افغانستان می شوند به صورت قاچاق به ایران انتقال می گردد.
قاچاق دالر از طریق خاک افغانستان به كشور ایران تجارتی جدید بوده كه به دنبال کاهش سریع ارزش ریال ایرانی به وجود آمده است.

این روزها در ولایت های مرزی چون هرات نقل و انتقالات این گونه تجارت های غیر قانونی افزایش چشمگیری داشته است.

ماریا بشیر، رئیس سارنوالی استیناف هرات می گوید نیروهای امنیتی و كشفی هرات تنها در دو هفته گذشته چهار نفر را بازداشت كرده اند كه هر كدام قصد انتقال مبالغ هنگفت اسعار خارجی از طریق مرز اسلام قلعه به ایران را داشته اند.

خانم بشیر می گوید که طی دو هفتۀ گذشته "مبلغ یک صد و چهل هزار یورو، یكی مبلغ 50 هزار دالر، یكی مبلغ 80 هزار دالر و اخری كه دو روز پیش بود یک نفر را با 900 هزار دالر امریكایی بازداشت كردیم كه صد فیصد این ها می خواهند اسعار را از افغانستان به یک نحوی بیرون بكشند."

این موضوع با نگرانی اتحادیه صرافان در ولایت هرات نیز همزمان شده است. تا جایی كه حاجی عبدالله دشتی، رئیس اتحادیه صرافان هرات می گوید دالر امریكایی توسط موترهای باربری ایرانی از افغانستان بیرون می شود.

آقای دشتی افزود "ما دیدیم كسانی كه در موترهای ترانزینی پول را انتقال میدادند دستگیر شده اند و موترهای ایرانی كه به افغانستان میایند 60 تا 70 فیصد انتقال پولی دارند اگرنه موتر این فرد خالی از ان طرف مرز به افغانستان میاید و یا خالی به ایران میرود چه كار خاصی میتواند داشته باشد و این یك سئوال است."

با این همه محی الدین نوری، سخنگوی والی هرات از اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در نقاط مرزی این ولایت با ایران برای جلوگیری از خروج غیر قانونی اسعار خارجی خبر میدهد. نوری می گوید "انتقال پول بدون مجوز بیش از 20 هزار دالر غیر قانونی است و اداره محلی هرات مكلف می باشد تا از انتقال پول به شكل غیر قانونی به خارج از افغانستان جلوگیری نماید."

این همه در حالیست كه چندی پیش بانک مرکزی افغانستان اعلام كرد كه انتقال بیش از 20 هزار دالر پول نقد توسط یک فرد از طریق راه‌ های زمینی و یا هوایی ممنوع می باشد.
XS
SM
MD
LG