لینک های دسترسی

Breaking News

۷۵ زندانی حزب اسلامی از بند رها شد


این سومین، گروپ زندانیان حزب اسلامی است که از زندان آزاد می‌شوند
این سومین، گروپ زندانیان حزب اسلامی است که از زندان آزاد می‌شوند

۷۵ عضو حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار که در زندان‌های افغان در حبس به سر می‌برند، بر اساس موافقتنامه صلح این حزب با حکومت از بند رها شدند.

این سومین، گروپ زندانیان حزب اسلامی است که از زندان آزاد می‌شوند، پیش از بر اساس موافقتنامه ۶۹ عضو حزب اسلامی از زندان رها شده بودند.

امروز گروپ تازۀ اعضای حزب اسلامی طی مراسمی در زندان پلچرخی آزاد شدند که ۳۸ تن شان در زندان بگرام و ۳۷ تن دیگر در محبس پلچرخی در بند بودند.

این زندانیان سال‌ها را در زندان سپری کرده اند؛ شماری در میدان جنگ گرفتار شده بودند؛ اما برخی ادعا کردند که بی‌گناه و تنها به دلیل عضویت در حزب اسلامی زندانی شده بودند.

مولوی شمس‌الله که چهار سال را در زندان پلچرخی سپری کرده است، نه تنها به موافقتنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی گردن نهاده است؛ بلکه از تضمین زندگی مسالمت‌آمیز یاد کرد و گفت "ما تمام تضمین‌ها را داده ایم تا به زندگی عادی برگردیم".

شماری از زندانیان حزب اسلامی که در زندان بگرام بودند، ادعا کردند که با نظام در جنگ نبودند و تنها به نام حزب در زندان افگنده شده بودند.

برخی منابع ادعا کرده اند که در بین‌ زندانیان شماری از از جنگجویان گروه نیز شامل اند؛ اما جنرال شاه میر امیرپور، رئیس روابط عمومی محابس در وزارت داخله افغانستان گفت، در بین این افراد داعشیان شامل نیستند.

جنرال امیرپور گفت "به اسم داعش، مثلاً معلومات داعشی، کسی در جملۀ اینها ما نداریم، اینها شاملین جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی هستند".

کمیسیون مشتر تطبیق موافقتنامه حکومت و حزب اسلامی گفته است که از هر زندان تضمین‌هایی نیز گرفته شده است.

از سوی دیگر، نادر افغان، سخنگوی حزب اسلامی گفت که هنوز هم ۲۳۰۰ عضو این حزب در زندان‌ها به سر می‌برند.

او افزود "امید است که آنها نیز به زودی آزاد شوند".

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، در حدود یک سال قبل، توافقنامۀ صلح با حکومت افغانستان را امضا کرد و یکی از شروط آن رهایی زندانیان این حزب بود.

XS
SM
MD
LG