لینک های دسترسی

Breaking News

حکمتیار پس از دو دهه به کابل برگشت


قرار است که حکمتیار پس از چاشت امروز با رئیس جمهور غنی در ارگ دیدار کند
قرار است که حکمتیار پس از چاشت امروز با رئیس جمهور غنی در ارگ دیدار کند

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در نتیجۀ امضای موافقۀ صلح با حکومت افغانستان در اواخر ماه سپتامبر سال گذشتۀ میلادی، پس از حدود دو دهه زندگی پنهانی، هفتۀ گذشته در بین مردم ظاهر شد و صبح امروز پنجشنبه با بدرقۀ کاروان موترهای صدها هوادارش به کابل رسید.

حزب اسلامی حکمتیار گفته است، قرار است که محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به آقای حکمتیار پس از چاشت امروز در ارگ ریاست جمهوری خوش‌آمد بگوید.

ریاست جمهوری افغانستان نیز در خبرنامه‌ای گفته، قرار است که رئیس جمهور غنی امروز در نشستی که به منظور پیوستن رهبر حزب اسلامی به پروسۀ صلح برگزار می‌شود، شرکت کند.

در خبرنامه‌ای ارگ که برای دعوت از رسانه‌ها فرستاده شده، گفته شده است که این نشست برای "تطبیق موافقتنامه صلح" و مراسم استقبال از گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی دایر می‌گردد.

قریب‌الرحمان سعید، رئیس مطبوعات و امور فرهنگی حزب اسلامی گفته است که آقای حکمتیار، روز جمعه در غازی استدیوم در جمع هوادارانش سخنرانی خواهد کرد.

ورود آقای حکمتیار به کابل و شامل‌شدن وی به زندگی جدید سیاسی در افغانستان، با واکنش‌های متفاوت همراه شده است. اکثر این واکنش‌های که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده اند، اکثر کاربران ورود آقای حکمتیار به کابل را استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده اند که با پیوستن وی به پروسۀ صلح، حکومت افغانستان، سایر گروه‌های مسلح مخالف دولت را نیز با این بهیر تشویق کند.

اما برخی کاربران دیگر، با توجه به جنگ داخلی دهۀ نود که حزب اسلامی یکی از جوانب آن بود، ابراز نگرانی کرده اند که با آمدن حکمتیار، رقبای حزب اسلامی بار دیگر راه خشونت را در پیش گیرند و مثل سقوط رژیم داکتر نجیب‌الله کابل دوباره به میدان جنگ گروه‌های مجاهدین اسبق مبدل گردد.

همچنان، واکنش نهادهای مدافع خبرنگاران در برابر اظهارات رهبر حزب اسلامی در شبکه‌های اجتماعی انعکاس گسترده داشته است.

نهادهای مدافع خبرنگاران و رسانه‌ها، سخنان جداگانۀ حکمتیار را در مورد آزادی مطبوعات، با شدت نکوهش کرده اند.

هرچند رهبر حزب اسلامی در اظهارات خود، نام رسانه‌ای را نگرفته است؛ اما برخی رسانه‌ها را شریر یاد کرده و بر جلوگیری نشرات آنها تأکید کرده است.

آقای حکمتیار، روز شنبه هنگام سخنرانی‌اش در شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان، بر فعالیت برخی رسانه‌ها انتقاد کرد و تدوام نشرات این گونه رسانه‌ها را برخلاف منافع افغانستان و به فایدۀ مخالفان مسلح حکومت خواند.

در سال ۱۹۹۶ میلادی، زمانی که طالبان شهر کابل را از احمدشاه مسعود فرمانده پیشین جهادی و هوادارانش تصرف کردند، رهبر حزب اسلامی با استادن برهان‌الدین ربانی رئیس جمهور اسبق افغانستان و برخی سران مجاهدین کابل را ترک کردند و نخست به ولایت لغمان و سپس از آنجا به ایران رفت.

حکمتیار، در سال ۲۰۰۱ میلادی، با شکست طالبان و پس از ورود نیروهای ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده امریکا به افغانستان، ایران را ترک کرد و برضد نیروهای خارجی جنگ مسلحانه را آغاز کرد.

حکمتیار، در تمام آن مدت، از نظر مردم پنهان بود.

XS
SM
MD
LG