لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۹۵۰هزار افغان در سه ماه اول ۱۴۰۰ بیجا شده اند – گزارش


کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که جنگ و ناامنی هزاران خانواده را در سال روان خورشیدی به ترک مناطق اصلی شان واداشته است.

این کمیسیون امروز چهارشنبه چهارم اگست (۱۳ اسد) گزارشی را در مورد وضعیت حقوق بشری آواره‌گان جنگ نشر کرد.

بنفشه یعقوبی، یکی از کمیشنران این کمیسیون به خبرنگاران گفت که بر بنیاد نظارت این نهاد، ۱۵۸هزار و ۳۹۲ خانواده در سه ماه نخست ۱۴۰۰ در ۲۶ ولایت بیجا شده اند.

خانم یعقوبی گفت: "اگر اوسط هر خانواده را شش نفر در نظر بگیریم، تعداد نفرها تقریباً به ۹۵۰هزار و ۳۵۲ تن می‌رسد. بالاترین بیجاشدگان ما در ننگرهار است با ۲۲هزار ۷۹۰ خانواده بیجاشده و کمترین هم ارزگان است که صد خانواده است."

یافته‌های کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که ۷۷ درصد بیجاشدگان نگران امنیت جانی شان استند، بیش از ۳۴ درصد به آب صحی، اضافه از ده درصد به سرپناه و نزدیک به ۴۴ درصد این بیجاشدگان به خدمات صحی دسترسی ندارند.

گزارش گفته است بیش از ۵۲ درصد این خانواده‌ها گفته اند که یک یا چند عضو شان از حق آموزش (رفتن به مکتب و پوهنتون) محروم شده اند.

همچنان بنفشه یعقوبی تایید کرد که حدود ۸۵ درصد این خانواده‌ها شغل ثابت ندارند و بیش از ۴۵ درصد نیز کمک‌های دولتی را دریافت نکرده اند.

خانم یعقوبی از حکومت افغانستان و سایر جوانب جنگ در این کشور خواست که برای جلوگیری از افزایش تعداد آوارگان به آتش‌بس تن دهند.

رسیدگی به نیازهای اولیۀ زندگی، خدمات صحی و فراهم‌کردن زمینه برای امدادرسانی از دیگر پیشنهادهای کمیسیون حقوق بشر به حکومت، نهادهای امدادرسان و مخالفان مسلح دولت است.

XS
SM
MD
LG