لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از ۳۰۰ مکتب در جنوب افغانستان بسته مانده است – ملل متحد


با آغاز سال تعلیمی در مناطق گرمسیر افغانستان که در اواسط ماه سنبله آغاز می‌شود، ملل متحد از بسته‌ ماندن صدها مکتب در جنوب افغانستان خبر داده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گزارش داده است که نبردها و عوامل متعدد در جنوب افغانستان سبب شده تا ۳۱۱ مکتب به روی شاگردان بسته بماند.

اوچا گزارش داده است که به دلیل بسته‌ ماندن این مکاتب در ولایت‌های هلمند، زابل، ارزگان و کندهار نزدیک به ۱۳۰ هزار شاگرد از آموزش باز مانده اند.

اوچا گفته است: "تعطیلی مکاتب عمدتاً به دلیل ناامنی، محدودیت‌های لوجستیکی، کمبود ظرفیت دولت و غیرحاضری معلمان بوده است."

با این حال، وزارت معارف افغانستان این آمار را رد کرده است.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان روز چهارشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۷ سنبله) گفت که در چهار ولایت جنوب افغانستان در سال‌های قبل مشکلات وجود داشت؛ اما سال تعلیمی قبل بیشتر مکاتب بازگشایی شده است که به طور نمونه در ولایت هلمند ۹۵ مکتب و در زابل نیز ۷۸ مکتب به روی شاگردان باز شده است.

خانم نزهت به صدای امریکا گفت: "پیشرفت‌های چشمگیر و قابل ملاحظه صورت گرفته؛ ولی این تعداد مکتبی را که اینها یادآوری کرده اند، برای فعلاً دروازۀ شان مسدود نیست."

اما سخنگوی وزارت معارف افزود که در استخدام معلمان مشکلات وجود داشت، ولی در مکاتبی که در هلمند، زابل و کندهار بازگشایی شده، معلمان حق‌الزحمه استخدام شده اند.

او گفت: "مثلاً در ولایت هلمند که ۹۵ مکتب بازگشایی شد، ۴۵۰ معلم استخدام شدند، پول آنها از بودجه انکشافی باید پرداخت می‌شد که این کار صورت گرفته و هنوز هم کمی مشکلات در این قسمت موجود است."

آمار وزارت معارف نشان می‌دهد که با بازگشایی مکاتب در زابل و کندهار نیز صدها معلم حق‌الزحمه‌یی استخدام شده اند.

بر بنیاد ارقام وزارت معارف، در سال گذشتۀ تعلیمی در ولایت‌های هلمند، زابل، کندهار و ارزگان، ۳۵۰ هزار شاگرد ثبت شده و همچنان ۱۳۳۵ مکتب در این ولایت‌ها وجود دارند.

اما خانم نزهت گفت که روند جذب شاگردان جدیدالشمول و ساخت مکاتب در این ولایت‌ها جریان دارد.

همچنان بر بنیاد گزارش اوچا، یک هفته قبل (۱۱ سپتمبر) کار اعمار یک مکتب به کمک ملل متحد در جنوب افغانستان آغاز شده است که با تکمیل شدن آن زمینۀ آموزش برای ۱۰۰۰ دختر فراهم خواهد شد.

وزارت معارف افغانستان با استقبال از کمک‌های نهادهای بین‌المللی می‌گوید که برای رفع نیازمندی این کشور در بخش معارف، به همکاری جامعه جهانی نیاز است.

XS
SM
MD
LG