لینک های دسترسی

Breaking News

ناامنی در دایکندی صدها دانش‌آموز را از مکتب محروم کرده است


عکس (آرشیف)
عکس (آرشیف)

مقام‌های محلی در دایکندی می‌گویند که ادامه جنگ و حملات طالبان بر ولسوالی کجران این ولایت، سبب مسدود شدن ۶ مکتب در این ولسوالی شده است.

جنگجویان طالبان از سه هفته بدینسو با نیروهای امنیتی افغان در ساحات بالا دشت و بغل کندوی ولسوالی کجران درگیر جنگ اند.

ریاست معارف دایکندی می‌گوید که با بسته شدن دروازه‌های این مکاتب بر روی دانش آموزان، بیش از یک‌هزار کودک از ادامه آموزش در ولسوالی کجران این ولایت محروم شده اند.

رحمت‌الله سیرت، رییس معارف دایکندی روز جمعه ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) به صدای امریکا گفت: "۲ باب مکتب در ولسوالی کجران از آغاز سال تعلیمی مسدود بود و ۴ باب مکتب دیگر به دلیل درگیری میان طالبان و نظامیان افغان از سه هفته بدین سو مسدود شده اند."

شیما رستمیان، رییس شورای ولایتی دایکندی می‌گوید که در کنار محروم شدن صد‌ها کودک از مکتب، دست‌کم ۱۸۰۰ خانواده، مناطق شان را به دلیل درگیری‌ها در این ولسوالی ترک کرده اند.

سیدانور اعلی رحمتی، والی دایکندی با تایید مسدود ماندن شش مکتب و بیجا شدن دست‌کم ۱۸۰۰ خانواده در ولسوالی کجران این ولایت گفت: "۱۷ روز می‌شود که حملات طالبان بر ولسوالی کجران ادامه دارد که دیشب نیز ۳ سرباز پولیس محلی زخمی شدند. نیروهای کمکی که از هلمند آمده بود در ساحه حضور دارند."

والی دایکندی افزود که طالبان "ساحات وسیع" در بالا دشت و بغل کندوی ولسوالی کجران را ماین فرش کرده اند که این امر سبب مسدود شدن مکاتب به روی دانش آموزان شده است.

مقام‌های محلی دایکندی تاکید کرده اند که آمادگی‌ها برای کمک به بیجاشدگان داخلی در این ولایت روی دست گرفته شده و قرار است این کمک‌ها که شامل غذا و البسه است برای آنان توزیع شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG