لینک های دسترسی

Breaking News

برگشت بیش از ۴۰۰هزار پناهجوی افغان در شش ماه ۲۰۲۰


وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی تا اکنون بیش از ۴۰۰هزار پناهجوی افغان به کشورشان برگشته اند.

محمد رضا باهر، معاون سخنگوی این وزارت روز جمعه ۲۴ جولای (سوم اسد) به صدای امریکا گفت که بیشتر این پناهجویان افغان از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند.

آقای باهر افزود: "حدود ۴۰۰هزار نفر، تنها از ایران به افغانستان برگشته اند. این آمار برگشت‌کنندگان در یک ماه قبل از سال‌نو ۱۳۹۹ به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافت، یعنی حدود ۱۵هزار پناهجو در یک روز از ایران به افغانستان می‌آمد که دلیل آن گسترش کروناویروس در آن کشور بود."

آقای باهر همچنان گفت که در حال حاضر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ پناهجوی افغان روزانه از مرزهای اسلام‌قلعه هرات و ولایت نیمروز وارد این کشور می‌شوند.

به گفته وی شمار زیاد از این مهاجران که به گونهٔ غیر قانونی در آن کشور زندگی می‌کردند در ماه‌های اخیر به گونۀ اجباری برگشت داده شده اند.

بر اساس معلومات این وزارت، ۱۸هزار پناهجوی افغان در ماه‌های اخیر از پاکستان به کشور شان برگشته اند. مسدود بودن مرزهای پاکستان و افغانستان یکی از عوامل کاهش در برگشت پناهجویان افغان به این کشور عنوان شده است.

همچنان در شش ماه نخست امسال، حدود ۱۰۰۰ پناهجوی افغان از ترکیه به افغانستان گشته اند که از این میان، ۲۰۰ تن آنان به گونۀ اجباری اخراج شده اند.

آقای باهر گفت که با گسترش کروناویروس در جهان، روند برگشت پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها کاهش یافته و تنها ۶۰ پناهجوی افغان از کشورهای اروپایی برگشته اند.

او افزود که در حال حاضر روند برگشت پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی، ترکیه و پاکستان به افغانستان متوقف است.

XS
SM
MD
LG