لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار روسیه به غرب: کمک‌های نظامی غرب به اوکراین را هدف مشروع می‌دانیم


سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه ۱۲ مارچ ‌(۲۱ حوت) گفت که نظامیان روسیه محموله‌های سلاح ارسالی از غرب را "اهداف مشروع" تلقی خواهند کرد.

آقای ریابکوف گفت: "ما به امریکا هشدار داده‌ایم که فرستادن سلاح به اوکراین... نه تنها یک حرکت خطرناک است، بلکه این کاروان‌ها را به اهداف نظامی مشروع تبدیل می‌کند."

او همچنین تحریم‌های امریکا علیه مسکو را به حیث "تلاش بی‌پیشینه برای وارد کردن ضربه جدی به بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه" محکوم کرد، اما خاطرنشان کرد که مسکو برای جلوگیری از عواقب این تحریم‌ها، به روشی سنجیده عمل خواهد کرد.

ریابکوف بیان داشت که مسکو قصد اخراج رسانه‌ها و تشبثات غربی را ندارد و گفت: "ما قصد نداریم اوضاع را تشدید کنیم. "

این در حالی است که رهبران هفت اقتصاد برتر جهان موسوم به جی-٧ روز جمعه با انتشار یک بیانیه هفت ماده‌ای، ضمن تقبیح تهاجم "بی‌دلیل" و "توجیه‌ناپذیر" روسیه به اوکراین، از تداوم فشارها بر دولت روسیه خبر دادند.

سران هفت کشور عضو گروه-٧ در ابتدای این بیانیه مشترک خود، از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه خواسته اند تا فورا تهاجم به اوکراین را متوقف و نیروهایش را از این کشور خارج کند.

آنها با اشاره به تحریم‌های گسترده اقتصادی و مالی وضع‌شده علیه روسیه و قطع دسترسی مسکو به فناوری‌های پیشرفته کشورهای عضو این گروه، اعلام کرده اند که همزمان با ادامه تلاش‌ها برای کاهش منظم وابستگی به انرژی روسیه، مسکو را بیش از پیش از اقتصادهای خود و نظام مالی بین‌المللی منزوی می‌کنند.

رهبران گروه-٧ در پایان بیانیه خود ضمن مسوول دانستن "کامل" ولادیمیر پوتین، دولت و حامیان او، و همچنین دولت الکساندر لوکاشینکو رییس جمهوری بلاروس، افزوده‌اند که آماده انجام اقدامات بیشتر برای پاسخگو دانستن دولت روسیه هستند.

پیش از آن جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده در یک نطق تلویزیونی از قصر سفید اعلام کرد که در پی تهاجم نظامی مسکو به اوکراین، امریکا موقف تجارتی خود را با روسیه لغو می‌کند و از ممنوعیت واردات مواد غذاهای بحری، الکول و الماس روسیه به امریکا خبر داد.

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفت که کشورش نام‌های جدیدی از شخصیت‌های سرمایه‌دار و پرنفوذ طرفدار کرملن را به فهرست تحریم‌های خود علاوه خواهد کرد.

بایدن گفت: " این تازه‌ترین گام‌های است که ما برمی ‌داریم، اما آخرین اقداماتی نیستند که برخواهیم داشت."

لغو موقف تجارتی روسیه برای ایالات متحده و متحدانش اعمال تعرفه بر طیف گسترده ای از کالاهای روسیه را هموار می‌کند و فشار بر اقتصادی در حال "رکود عمیق" روسیه را بیشتر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG