لینک های دسترسی

Breaking News

ادامهٔ اعتراضات در ایران؛ معترضان: 'ملاها باید گم شوند'


در حالی که تظاهرات ضد دولتی در ایران وارد هفتهٔ پنجم شده است، امروز شنبه ۱۵ اکتوبر (۲۳ میزان) شهرهای مختلف ایران بازهم شاهد تظاهرات گستردهٔ مردمی بودند.

باوجودیکه نهاد "نت بلاکس" که اختلال انترنت در سراسر جهان را نظارت می‌کند، از اختلال گسترده در شبکه‌های انترنتی گزارش داده، اما مردم در شهرهای مختلف به جاده‌ها سرازیر شدند.

ویدیویی که توسط گروه حقوق بشری ایران مستقر در اسلو، پایتخت ناروی منتشر شده است، اعتراضات در مشهد، دومین شهر پرجمعیت ایران را نشان می‌دهد که معترضین شعار می‌دهند "ملاها بایدگم شوند" و رانندگان هارن می‌زنند.

ویدیوهای دیگر منتشر شده توسط این گروه همچنان اعتصاب دکانداران در شهر کردنشین سقز – زادگاه مهسا امینی - و دانش آموزان دختر در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهند که در جاده‌های سنندج مرکز ایالت کردستان شعار "زن، زندگی، آزادی" سر می دهند.

اعتراضات در اصفهان، مرکز ایران و جنوب شرق کشور نیز گزارش شده است.

اعتراضات در ایران پس از آن آغاز شد که مهسا امینی به دلیل آنچه که بی‌حجابی عنوان شده، از سوی پولیس "گشت ارشاد" توقیف و سپس در نظارت پولیس جان باخت. طی این اعتراضات ده‌ها تن کشته و صدها نفر بازداشت شده اند.

گروه حقوق بشری ایران مستقر در اسلو می‌گوید که از آغاز تظاهرات کم از کم ۱۰۸ نفر کشته و صدها نفر بازداشت شده اند. این گروه همچنین گفته است که ۹۳ نفر در درگیری‌های جداگانه در زاهدان، مرکز ایالت سیستان و بلوچستان جان هایشانرا از دست داده اند.

سرکوب به گفتهٔ سازمان عفو بین الملل "وحشیانه" ایران، محکومیت و تحریم‌های بین المللی علیه ایران را در پی داشته است.

در تازه ترین مورد کشورهای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل "سرکوب معترضین" موافقت کردند. این اقدام قرار است در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۷ اکتوبر در لوکزامبورگ تایید شود.

پیش از این ایالات متحده، کانادا و بریتانیا تحریم‌هایی را علیه مقامات و نهادهای ایرانی به دلیل سرکوب اعتراضات مردمی در این کشور، اعمال کرده اند.

ایران همواره در سرکوب معترضان دست بالا داشته است. براساس گزارش‌ها، در جریان سرکوب تظاهرات ضد دولتی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۰ هزار نفر زخمی شدند.

افزون بر آن، مقام‌های ایرانی همواره در جریان تظاهرات خدمات انترنتی را قطع یا محدود می‌کنند تا ظاهراً جهان از سرکوبی معترضان معلومات حاصل نکند.

رهبر ایران دشمنان کشورش از جمله امریکا و اسراییل را به دامن زدن به "شورش" متهم کرده است.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG